• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppgradering av B till C-kort

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Har ni glömt det här bra svaret redan från en annan tråd med ältandet som aldrig tycks ta slut.

"Här kommer svar från transportstyrelsen direkt till Husbilsklubben.se

Hej på er husvagns- och husbilsvänner!

Vi har fått många frågor om hur det är med körkortsbehörighet och tyngre fordon, speciellt vad gäller Norge, under de senaste dagarna.
Det här är det senaste informationen jag har fått från Hans Mattsson på trafikantenheten här på Transportstyrelsen.
____
" Jag har fått kontakt med vår jurist, som vi pratade om per telefon tidigare idag. Hon hade just fått svar från Norge om hur de tolkar direktivets krav på erkännande av andra EES-länders körkort och om den svenska övergångsregeln för personbilar över 3500 kg.

Jag vet inte om den journalist som hänvisat till den norska juristen fått exakt samma information som vi eller om han inte uppfattat budskapet på samma sätt som vi. Enligt det email vi fått idag säger den norske juristen att deras tolkning är att ” hvis det er lovlig i Sverige, så er det lovlig i Norge”, men tillägger att det kan vara svårt att dokumentera detta för en enskild polisman vid kontroll på väg. Också han hänvisar till de EU-beslut där den svenska undantagstexten finns angiven, men menar att det vore enklare om det framgick direkt på körkortet. En sådan möjlighet skulle, enligt hans bedömning vara att ange en kod, t.ex. 79 (med förklaring) på körkortet, om detta är tillämpligt i Sverige.

Sammanfattningsvis tolkar jag detta som att vi har samma uppfattning nämligen att:
·Svenska körkort skall erkännas till sitt innehåll av övriga EES-länder, d.v.s. för de rättigheter att köra som gäller i Sverige (inklusive gällande övergångsbestämmelser för äldre körkort)
·Man måste räkna med svårigheter när man kommer till ett annat land, då det ibland kan vara svårt att verifiera och få acceptans för vilka förarrättigheter som föraren har, om och när de avviker från grundreglerna inom EU.

Det är inte alltså inte fråga om att svenska körkort inte är giltiga utomlands, utan om att det kan vara svårt att bli trodd i detta fall eftersom tjänstemän i andra länder knappast kan förväntas känna till de gamla svenska körkortsreglerna eller ens den svenska övergångsregeln från 1996.

Problemet är alltså inte en tolkningsfråga om körkortets giltighet eller ej (enligt reglerna) utom om att kunna styrka giltigheten av en specialregel som inte stämmer med vad som gäller i andra länder idag."
_______

Bifogar en länk här en hyperlänk till
Kommisionens beslut om gällande körkort.

Jag hoppas att ni kan hjälpa oss att åter igen sprida det här budskapet på diskussionsforum och liknande!

Med vänliga hälsningar
// Jenny "

Har dere glemt hva jeg har skrevet om hvorfor og hvordan vi i Norge som hadde tatt før 96 fikk C1

Hvorfor: Vi fikk beskjed om at vårt B førerkort bare var gyldig i Norge inntil 7,5t. Skulle vi reise utenlands måtte vi bytte inn i det nye "kredittførerkortet" siden B bare gjalt for kjøretøy opp til 3,5t.

Hvordan: Vi gikk på trafikkstasjonen og hadde med legeerklæring for førerkort klasse C1 og D1 og vi fikk utstedet det nye førerkortet. Benyttet vi oss ikke av den retten til og bytte inn førerkortet innen en gitt dato, mistet vi retten til C1 og D1.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Tor H, det blir förmodligen något likadant i Sverige, eller för att inte stöta sig med någon av motsatt åsikt, jag önskar att det blir på liknande sätt.

För den som undrar hur ett Certificate of Driving licence ser ut har jag skannat in mitt och maskat bort namn och personnummer.
Inte särskilt klarläggande runt Övergångsregeln!!!
 

Bilagor

  • scan0003.pdf
    379,9 KB · Visningar: 166

KJELL K

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1481
Medlemskap
2024
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Som vi skrivit så många gånger tidigare, gäller "övergångsregeln" så länge körkortet är giltigt. Någon förändring av detta sker alltså inte, när det tredje körkortsdirektivet träder i kraft 2013-01-19.

Hej Ingrid o. Pålle.
Detta låter förstås bra, hur säker kan man vara på att det inte blir någon förändring av "övergångsregeln" när tredje körkortsdirektiver träder i kraft, finns det någon information från Transportstyrelsen på deras hemsida eller på något annat sätt ?

Hälsningar
Kjell
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Jeg måtte kikke på mitt Internasjonale førerkort og se hva som stod der. Jeg har jo tidligere nevt at kansje det kan være en god nok dokumentasjon for dere som har tatt førerkortet før 96. På mitt Internasjonale førerkortet som er gjengitt på de fleste Europeiske språk, hva en har lov og kjøre.

Siden det ikke er noen klasse på dette førerkortet som heter C1 og D1, har jeg på mitt som jeg fikk utskrevet i 2008 lov til å kjøre alt bortsett fra buss med mer en 8 pasasjerer. Altså førekort klasse D, så der har jeg vel fått noe ekstra "gratis"? Det står jo at dette førerkortet ikke er gjyldig i Norge og man skal ha med det orginale førerkortet.

Har dere det samme Internasjonale førerkorte, kan ikke jeg forstå at ikke dere som har tatt førerkort før 96 også skulle få stempel på C som vi gjør i Norge? Vil tro dere er mye nærmere en god dokumentasjon enn om dere ikke har med dette førerkortet.

Legger ved et bilde som viser hvordan det ser ut.
 

Bilagor

  • lapp.jpg
    lapp.jpg
    8,8 KB · Visningar: 66

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Hej

Ett C-körkort ger inte rätt att köra yrkesmässig trafik. Det ger behörighet att köra tung lastbil. Yrkesförarekompetens för tung lastbil är 6 veckors utbildning på heltid.

Mvh Jan I
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Förvånande, även om man har ett "certificate of driving license" i bagaget så går det ändå inte att utläsa vad som egentligen gäller.

Att Transportstyrelsen vill ha hjälp med att sprida kunskap om vad som gäller på olika forum på nätet är egentligen förvånande för det är väl byråkraterna på Transportstyrelsen som borde åtgärda de brister i information som är spridda över i stort hela Europa?
Finns troligen många enkla sätt, i alla fall om man läser förslagen här på forumet, för att komma till rätta med problematiken.
(Men varför skall det vara enkelt när man kan krångla till det.):mad:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Uppgradering av B till C-kort

decker, jag kunde inte sagt det bättre själv.

Helt enig med dig.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Nu äntligen har jag fått svar från Transportstyrelsen som meddelar att dom inte utfärdar några specifika intyg för undantagsregeln beträffande PbII.
Jag fick istället ett utdrag ur modellhandboken som innehåller övergångsregeln, se bifogad Pdf-fil.

Pdf-filen är ett utdrag ur "Driving licences - European Union And European Economic Area" gällande regler för svensk B-behörighet utfärdad före 1 juli 1996.
ISBN 92-894-8429-2.
Texten är på svenska, engelska, tyska och spanska.
V-backen :wink:
 

Bilagor

  • EU_pbII.pdf
    614,1 KB · Visningar: 263
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Uppgradering av B till C-kort

V-backen, Det var den tydligaste skrivning jag sett i ämnet. Med den i hand borde det inte vara några som helst problem att köra +3,5ton :mh3: på Europa turen.
 

Tompera

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
3014
Medlemskap
2026
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Jag har en gång sammanställt ett dokument som på ett flertal europeiska språk förklarar undantaget. Det är egentligen samma som inlägg 30, men på fler språk.

Bifogar dokumentet här: Visa bilaga KK1996.pdf
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Jag kanske är negativ nu , men hjälper detta papper oss.

Myndigheter i andra länder brukar gilla stämplar och sigill med myndighets stuk på
för att papper skall bli godkända ( eller iallafall se godkända ut )

Men jag kanske har fel :wink:

// Pär
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Hejsan!
Det räckte med att man hade ett intyg på att man kört tung lastbil 1500 km, jag åkte in till polisen med det och skrev på papper sen hade jag mitt C-kort klart. det gjorde jag i februari 1984 strax före innan dom tog bort den möjligheten-
Mvh
pelle570

Det var på ett tidigare inlägg från Monica och Robert jag svarade på om ni funderar på vad detta var för konstigt svar från mig ;)..
 
Senast ändrad:
I

ingjo

Guest
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Men du är laglig nu utan tvekan om du haft b kortet sedan -96 utan avbrott.;)
Fordon du får köra /Körkortsportalen

Kan reglerna vara tydligare än dom är i fallet med B-behörighet och en totalvikt över 3,5 ton. Därför fattar jag inte varför all denna diskussion om detta.
Problemet kan ju bli att inte utändska poliser fattar detta, men om regeln gäller i Sverige måste man ju kunna köra i hela EU-området utan problem.
Skulle inte de svenska husbilsorganisationerna kunna föra fram denna fråga i Bryssel. Vi är ju tydligen ganska många som befinner oss i samma situation.

Ingjo
 
Toppen