• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Uppdatering av GPS

F

F.d. 50198

Guest
Kan någon ge svar på följande:
Det finns GPS:ar som har livstids automatisk uppdatering. Dvs kartorna uppdaters fortlöpande under året. (Har sett detta på Media Markt idag.)
Jag har en fast installerad Garvin GPS på instrumentbrädan på min bil. Kan man få denna modifierad så att en uppdaterar sig själv?
Går det att installera självuppdaterade GPS:ar stationärt i bilen?:confused:

T

Teddi

Guest
Sv: Uppdatering av GPS

790 kronor för livstid,,om det inte ingår i köpet,,
uppdatering får man göra själv,,

garmin 1390:p ursäkta,,1490,,:p

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

För 790 kr kan man få 2 bra navigeringsappar med Europakartor som uppdateras regelbundet och där själva appen förnyas och förbättras flera ggr per år. De har också sökmöjligheter online.

F

F.d. 58823

Guest

För 790 kr kan man få 2 bra navigeringsappar med Europakartor som uppdateras regelbundet och där själva appen förnyas och förbättras flera ggr per år. De har också sökmöjligheter online.

Måste man vara kopplad till internet när man navigerar med iPad/iPhone,ock
använder dom här app.??:confused:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Kan någon ge svar på följande:
Det finns GPS:ar som har livstids automatisk uppdatering. Dvs kartorna uppdaters fortlöpande under året. (Har sett detta på Media Markt idag.)
Jag har en fast installerad Garvin GPS på instrumentbrädan på min bil. Kan man få denna modifierad så att en uppdaterar sig själv?
Går det att installera självuppdaterade GPS:ar stationärt i bilen?:confused:
------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, det blir lite olika om uppdaterigar ingår eller om man köper efteråt, men själva uppdateringen av kartor på Garmin går inte automatiskt utan den måste den vara kopplad till en dator med Garmin programvara inkört, som är eller har varit uppkopplad på internet för att hämta hem kartuppdateringar, antingen självmant under längre tid, eller på befallning på en gång. Det kan ta många timmar att hämta hem en hel Europauppdatering även om man själv har skaplig hastighet på bredbandet. Min höll sist på i fem timmar innan hämtningen var klar. Sedan går det fort att mata in det i GPS'en, men programmet känner av att det är rätt GPS som tar mot uppdateringen så man inte kan fuska.
Man kan ju ta datorn ut till bilen i stället för att bära in GPS'en. (Om man har en laptop.)
Det finns två delar som kan ingå. Förutom kartuppdateringar så kan även trafikmeddelanden ingå i köpet. D.v.s. fortlöpande info om avstängda vägar, arbeten m.m. som kommer upp på vartefter man kör. Det matas ju in i GPS'en vartefter, som till en radio, och behöver alltså inte ha en dator kopplad till GPS'en för att funka.
Om båda dessa ingår till Garmin så skall man se till att det står--LMT-- efter garmin nummret.
Ex: GARMIN nüvi 2595 LMT .Det står för Lifetime Map and Traffic.

När du nu redan har en GPS så kan du gå in på GARMIN's sidor för att kolla uppdateringar och kostnader. Jag antar att det borde gå att sätta dit en ny GPS permanet men kan tyvärr inte svara på om skalet/höljet är olika eller om allt finns kvar under monteringssatsen.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 50198

Guest

Jag tackar så mycket för bra informaton. Min bil finns tre mil bort under vintern, men jag har varit där och fått tag i serienumret på min Garmin. Jag har också köpt hem kartuppdatering över Garmins hemsida, men sen kommer jag inte längre.
Efter vad jag kan förstå måste jag nu koppla min laptop till GPS:en via USB kabel. Nu är min fråga måste detta ske på ett ställa därt jag har tillång till internet eller finns alla uppgifter i det nerladdade kartprogrammet?
Min Garmin GPS sitter tillsammans med Kenwood radio fast monterad i bilen.

Toppen