• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Uniquick snabbkoppling

Nordstrom

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
37702
Medlemskap
2025
Hej igen forumet. Husbilen har gått bra en längre tid men nu behöver jag er hjälp igen.
Jag har läst flera trådar på forumet men inte blivit klokare...

Det har uppstått vattenläckage vid snabbkopplingen till kallvattnet på kranen till handfatet i toautrymmet.
Det är sådana styva svarta 12mm plaströr som skarvats med Reimo Uniquick. Jag har köpt ny koppling och bytt men även med den nya så läcker det. Verkade så himla lätt och smidigt, tänk om det bara blivit tätt också.

Har försökt att få det tätt genom att rycka ut slangen lite efter att jag trätt in den men det vill sig liksom inte.
Antagligen är det ju handhavande fel.
Vad bör jag tänka på för att få det tätt??

Det är lite väl korta rör för att skära av en bit, är det det som är problemet? (Att jag inte skurit bort en bit i varje ända..)

Finns det något annat alternativ till skarvkoppling som är tätare??

Mvh Nordis

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, bara en idé. Sådana här snabbkopplingar som ju tätar mot utsidan av slangen är väldigt känsliga om det finns skador eller bara repor på utsidan av slangen där tätningsringen ligger an. Nackdelen är då både när man drar slangarna nya eller när man har bråkat lite med dem så är det ju ytan på just utsidan som lättast får skador. Som du är inne på så kan det hjälpa att ta av lite... Men om det är snålt med slang så blir det värre. Om du lossar slangen så kolla noga på utsidans yta i alla fall, för bara en liten förkortning kan komma förbi en ev. skada.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Nordstrom

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
37702
Medlemskap
2025
Ok, tack för svar Jankro.
Ska kolla efter skador, antagligen finns det ju repor efter förra kopplingens grepp. Kan också prova klippa av några millimeter och se om det hjälper.
Men annars, finns det något alternativ till kopplingen som funkar för sådana plaströr som kan vara bättre ur tätningssynpunkt?
/Nordis

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Jag bytte kran till hon i pentryt och de hade uniquick-koppling. Baggis att sätta dit var det ju. På service påföljande vecka konstaterades att kopplingen läckte. De sa att kopplingarna måste tryckas hårt in hela vägen tills det tar stopp vilket jag tydligen hade missat. De nämnde även att slangen inte får ha några repor eller räfflor.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Om det läcker även med den nya kopplingen är det knappast något fel på den gamla utan troligen skador på slangen som Jankro säger. Är det gott om plats kan du kapa slangen en bit ifrån kranen och skarva i med den nya kopplingen, då får du lite extra längd på slangen och kan kapa bort den delen som troligen är skadad. Ett tips är att putsa av kanten precis där du kapat slangen. Om den kanten är för vass kan den skada o-ringen i kopplingen när du sticker in slangen.

Mvh / Roland

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025
Ett annat tips är att använda en slangklippare då man får ett rent snitt utan grader och deformation, man får inte använda avbitare el. dyl. Finns att köpa på det "blåa" varuhuset.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Ett annat tips är att använda en slangklippare då man får ett rent snitt utan grader och deformation, man får inte använda avbitare el. dyl. Finns att köpa på det "blåa" varuhuset.
Det är konstigt vilka olika erfarenheter man har. När jag jobbade med tryckluftsinstallationer under 80-talet konstaterade vi att slangklippare gjorde så vasst snitt att kanten kunde skära o-ringen med luftläckage som följd. Vi använde avbitare i stället.

Mvh / Roland

Nordstrom

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
37702
Medlemskap
2025
Ok, nu verkar jag fått till det hela. så det inte läcker mer. (Om det läcker är det väldigt lite och sakta över flera timmar)

"Hemligheten" var att bottna slangarna extra noga. Jag hade vid det tidigare tillfället tydligen inte tryckt in dem tillräckligt djupt. (Får använda lite våld helt enkelt när man kör.)
Jag trodde som sagt att det var tillräckligt djupt men tydligen var det endast o-ringen som jag mött upp för det gick med lite mer kraft att trycka in en halv centimeter till.
(Efter det så har det inte stått som en kaskad när man trycksätter med vatten.)

Mvh Nordis

Toppen