• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uniquick slangdimension

ojje

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
33230
Medlemskap
2023
Jag håller på att bygga en camper och funderar på att köra med Uniquick. Vad jag förstår är slangens ytterdiameter 12 mm, men vad är den invändigt? Hittar inte den informationen någonstans...
Slangsäten på pump och varmvattenberedare är 10 mm så jag undrar om det helt enkelt går att kränga över denna slang på 10 mm rör.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Slangen, eller snarare rören, är väldigt styva så jag skulle inte tro att det är så lätt att få det tätt om du menar att du skulle trä dem på slangnipplar och sedan en slangklämma. I Uniquicksystemet ingår övergångar från slanganslutning till in- respektive utvändig gänga. Det är säkerligen betydligt säkrare att få det tätt med dessa.

//Michael, medlem
 

ojje

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
33230
Medlemskap
2023
Slangen, eller snarare rören, är väldigt styva så jag skulle inte tro att det är så lätt att få det tätt om du menar att du skulle trä dem på slangnipplar och sedan en slangklämma. I Uniquicksystemet ingår övergångar från slanganslutning till in- respektive utvändig gänga. Det är säkerligen betydligt säkrare att få det tätt med dessa.

//Michael, medlem
Tack. Då överger jag det spåret. Inser att jag har ett så enkelt system och fler slangnipplar än vad jag kommer ha pushkopplingar.

Örjan
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
På denne side kan du se at Uniquick selv arbejder med slangenipler, så det burde gå at kunne koble.

Der findes også forbindelsesstykker


Og her på firmaet Reichs egen hjemmeside

 
Senast ändrad:

ojje

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
33230
Medlemskap
2023
På denne side kan du se at Uniquick selv arbejder med slangenipler, så det burde gå at kunne koble.

Der findes også forbindelsesstykker


Og her på firmaetet Reichs egen hjemmeside

Tack, du skall jag fundera vidare på lösning.
 
Toppen