• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Uniquick 12 mm vattensystem kopplingar

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Vi har uniquick snabbkopplingar till o från Truma värmaren. Jag lyckades åtgärda ett missöde med Trumas frostvakt som gett mig huvudbry i några veckor. Nu är allt återställt men jag vill gärna dela med mig lite om uniquick tekniken. Principen är dock enkel, in med 12mm slang i en böj, t-koppling eller liknande samt en liten spärr-bricka för låsning. Låter enkelt, men det finns några hakar.

Om slangen är bråkdelen mindre än hålet i kopplingen, då läcker det. Jag hade 2 snarlika dock olika dimensioner i systemet.
Om låsbrickan är tunnare än vad det skall vara, då har man en läcka på halsen. Jag hade 2 olika fabrikat och tjocklek på låsbrickor.
Och nu det senaste, ett jätteproblem med att få en koppling tät då det visade sig efter många om o men att ett tunt hårstrå hade fastnat i hålet på en t-koppling. Vilken pärs då allt är stängt på en söndag och det tog tid att upptäcka hårstrån…

Uniquick i all ära, men det gäller att se till att ha rätt grejer (i reserv) om det börjar krångla. Kan vara svårt att hitta rätt dimensioner och tillverkare, inte minst i nät-djungeln…

1741548855176.jpeg

UniQuick är mycket riktigt ett varumärke. Det är John Guest också vilket den svarta kopplingen på bilden är.

I vår bil sitter det UniQuick men jag har också John Guest som jag själv kompletterat med när jag inte kunde få tag på just UniQuick. Det har fungerat utmärk nu i många år, till och med utan den lilla låsbrickan som egentligen bara är en säkerhetsbricka för att kopplingens låsanordning inte av misstag skall kunna tryckas in och därmed frigöra slangen.

//Michael, medlem

Tillbaka
Toppen