• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ungdomar i alkoven!!!

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Hej!

Dom som har barn/ungdomar vet nog hur besvärligt det kan bli att ha dom jämte varandra i alkoven... -Du ligger på min sida, -sluta andas åt mitt håll, -sluta sparka etc.

När vi nu bytte från en husbil med våningssäng till en med dubbelsäng bak istället funderade vi mycket på hur vi skulle lösa det.

Nu har vi tillverkat en "bräda" och köpt två bäddmadrasser. Resultatet blev jättebra! Ungdomarna är nöjda, dom kan inte se varandra och inte heller inkräkta i varandras sängar. Den som ligger ytterst måste visa hänsyn när den andre ska gå i eller ur sängen och om det inte sköts så hamnar den innerst istället! Som man behandlar andra blir man själv behandlad...

Jag bifogar några foton om det är någon fler som är intresserad av hur vi löste det. Det bästa är att vi inte har gjort några ingrepp i husbilen och om man vill ha hel alkov igen så är det bara att lyfta bort brädan.

Mvh
Kicki

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg
 
M

mikkis

Guest
Sv: Ungdomar i alkoven!!!

hej
så jäkla enkel lösning så grymt smart!
bra att du delar med dig dina ideer och lösningar det uppsakattas
/
Mikkis
 
F

F.d. 1539

Guest
Sv: Ungdomar i alkoven!!!

Fantastiskt!!!!:music-icon:

Sök patent på den där och bli rika som troll:) ! Var ju till och med snygg! Trevligt med meddlemmar som delar med sig och visar hur livet kan bli ännu lättare!

Camilla
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Ungdomar i alkoven!!!

Det är väl självklart att man delar med sig av sådant som man tycker är bra själv! På detta eminenta forum verkar alla leva efter den åsikten :) Hoppas att det är några som kan ha glädje av vår alkovlösning.

Kicki
 
P

.PGS Hymer

Guest
Sv: Ungdomar i alkoven!!!

Vore kul om vi kunde ha en tråd bara för hemmafixarna om deras kluriga små prylar som dom gort typ som murum.kan ju vara mycket enklare saker oxå.lägg in biler ni anda prylfixare,Bara kul för oss andra att ta del av ) bra jobbat murum.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Ungdomar i alkoven!!!

Underbart!
Vi letar just nu efter vår första husbil och har tänkt mycket på vad som är bäst,
* våningssäng för barnen och alkoven för vuxna eller
* dubbelsäng där bak för vuxna och alkoven för barnen.
Med hjälp av denna lösning lutar det åt att barnen hamnar i alkoven!

Ett stort tack för tipset!
/David med familj
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Ungdomar i alkoven!!!

Ett litet förtydligande om det är någon som tänker tillverka en egen bräda.

Något som inte framgår av bilderna är att brädan inte täcker hela alkovens längd... vi har lämnat ca 10 cm både vid huvud- och fotända för att lättare kunna lyfta i och ur den.

Om det är någon som vill ha mer exakta mått så kan vi gå ut och mäta...

Mvh
Kicki
 

Jenny & Micke

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2024
Sv: Ungdomar i alkoven!!!

Vilken strålande lösning!

Vi var helt inställda på våningssäng för barnen när vi köpte vår första husbil i augusti.

Vi skulle dock kunna tänka oss en framtida husbil med dubbelsäng för oss vuxna.

Med denna lösning är det helt klart ett vettigt alternativ att låta barnen sova i alkoven.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Ungdomar i alkoven!!!

Tack gärna lite mått, tjocklek på skivan, skivtyp, ja så mycket detaljer som bara går.
Har våningssäng i nuvarande bil, dubbelsäng i nya bilen till våren så detta kommer som en skänk från ovan.
En toppenlösning för oss med barnbarn 14 och 11 år, kompisar med varandra för det mesta men det kan ju fresta på att vara storebror alt lillebror ibland.
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Ungdomar i alkoven!!!

Nu har jag försökt att göra en ritning... inte så enkelt som jag trodde men jag hoppas att det är begripligt!!!

Ritningen finns bifogad i ett worddokument.

Mvh
Kicki
 

Bilagor

  • Alkovdelare.doc
    158 KB · Visningar: 71
Toppen