• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

undertryck i dieseltanken.

F

F.d. 58542

Guest
är det fler än jag som upplever ett pysande läte vid öppnande av tanklock, när man ska fylla en nästan tom tank?
måste tanklocket sluta så tätt? det kan väl inte vara bra om det tex är en plast tank?
borde man inte kunna göra en luftning i tanklocket?

F

F.d. 29749

Guest
Sv: undertryck i dieseltanken.

Ring mig på tel:0763-198617
Så får du hjälp.

SoT

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023

Har samma problem i våran tank. Är det möjligt för dig att svara här på forumet, eller är det för komplicerat?
/Torbjörn

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Det är inget problem - det ska vara så, för att det inte ska bli onödiga utsläpp av bränsleångor ut i fria luften. I detalj har jag inte satt mit in hur det fungerar men jag antar att tillverkarna sett till att vakuumet inte blir för stort så tanken blir som ett russin.
//Göte J

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Nyare bilar har sk EVAP-system som tar hand om bränsleångorna och skickar in dessa i motor för förbränning.
Därför krävs ett visst undertryck i tanken.
//W

Toppen