• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Undertryck i Diesel tanken på h- bilen .

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Efter ca 23 dagars stille stånd, öppnade tank locket, ( tur jag höll i Brallorna annars hade jag sugits in i tanken) varför blir där sådant sug av luft, in i tanken, någon som kan förklara.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Det kan bero på att det skapats ett undertryck i tanken. Sannolikt var luften och bränslet i tanken betydligt varmare då du ställde husbilen än när du öppnade tanklocket.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Efter ca 23 dagars stille stånd, öppnade tank locket, ( tur jag höll i Brallorna annars hade jag sugits in i tanken) varför blir där sådant sug av luft, in i tanken, någon som kan förklara.
Själv har jag tvärt om övertryck i tanken... Även om jag nyss kört med husbilen. Vad beror det på?

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Tanklock förr hade en ventil som släppte ut övertryck eller släppte in luft vid undertryck precis som gamla typen av kylarlock ( vilket det fortfarande finns fast det sitter en extra påfyllningstank till kylaren ), nu får bränsletankar inte släppa ut ångor via locket utan dessa måste gå via ett filter eller liknande som är kopplat till motorns insug liknade EGR/PVC-system, är under-/övertrycket för stort i tanken kan det vara nått med ventilationen som felar, men det händer ju då å då att det blir ett visst över/undertryck även om allt är OK, vet faktiskt inte riktigt hur dagens tankar ventileras måste jag erkänna.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
På helintegrerade bilar typ Ducato och Daily har husbilstillverkarenbytt ofta ut original tanklock mot ett universallock, typ till vattentanken.
Om så är fallet, finns dessa lock med eller utan ventilation.

Kav vara värt att kolla om din bil är helintegrerad.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
I min toyota personbil är det alltid ett stort undertryck när jag ska tanka, förr med gamla bilar var man rädd för det eftersom plåttankarna kunde deformeras. Jag har ju en miljöbil och misstänker att miljönissarna var där och fixade något. den förra bilen var det likadant där tog jag till vana att inte dra åt locket helt. Har allvarligt funderat på att borra ett 1mm hål i locket liksom jag gjort i plasten på fönstren i husbilen samlas ju kondens där. Måste ju slita på bränslepumpen tänker jag.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
I min toyota personbil är det alltid ett stort undertryck när jag ska tanka, förr med gamla bilar var man rädd för det eftersom plåttankarna kunde deformeras. Jag har ju en miljöbil och misstänker att miljönissarna var där och fixade något. den förra bilen var det likadant där tog jag till vana att inte dra åt locket helt. Har allvarligt funderat på att borra ett 1mm hål i locket liksom jag gjort i plasten på fönstren i husbilen samlas ju kondens där. Måste ju slita på bränslepumpen tänker jag.
På bensinbilar har man länge haft en så kallad kol-kanister som fångar upp bensinångor från bränsletanken, systemet är normalt i undertryck, får man problem med tanklocket så sätter det ofta en felkod. Min första bil med detta system var en Cheva från 1976, den var svensksåld ny, så på den hade man sågat bort katalysatorn, som var förbjudna i Sverige när det begav sig, vi hade ändå inte blyfri soppa på den tiden :swoon:
Jag skulle uppgradera den motorn, så jag frågade på bilprovningen vad jag kunde demontera av tråkiga avgasreningssystem, du rör ingenting sa de.
Den vintern lyfte jag ur V8'an som helrenoverades, endast block och vevaxel behölls och när jag sänkte tillbaka den i maskinrummet så hade den 400hk istället för original 200hk, åkte till besiktningen de varken sa eller såg någonting.
På den tiden var reglerna lite annorlunda bilar med motor mindre än 900cc, eller totalvikt över 2500kg behövde ingen avgasrening, min vägde 2800kg :cool:

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jo jag känner till det där men har aldrig hört talas om någon som bytt kolkannistern kolet blir ju mättat och den borde ju bytas via serviceintervall ganska typiskt egentligen som de flesta miljösaker på en bil. Sen är jag mycket tveksam om kolet verkligen kan rena bensinångor möjligen ta bort lukten.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jo jag känner till det där men har aldrig hört talas om någon som bytt kolkannistern kolet blir ju mättat och den borde ju bytas via serviceintervall ganska typiskt egentligen som de flesta miljösaker på en bil. Sen är jag mycket tveksam om kolet verkligen kan rena bensinångor möjligen ta bort lukten.
Kanistern är ansluten till insuget på motorn kolet binder inte ångorna. Jag känner inte till ifall det behöver bytas.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Jag hade en Cheva -72 med den där kolkanistern och den skulle tydligen samla alla ångor när bilen stod stilla och de sögs in i motorn när den startade via PCV-systemet och bränsletanken hade 4 slangar kopplade till motor och kanister, såg ut som en stor kaffeburk med anslutningar i motorutrymmet.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag var mycket noga med att den skoter jag skulle köpa till att ha i husbilsgaraget hade kolfilter.

Med kolfilter blir det ingen bensinlukt från skotern, den förvaras ju i praktiken innomhus,

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Jo man kan ju undra, ja det där m. kallt & varmt, på 15 år har det varit både kallt & varmt, det m. luft hål, när man kör 50 -60 mil, då borde motorn " kippa" efter soppa.
Nä till saken, allt det där "dom" blandar i dieseln, Skulle inte förvåna mej, om det är boven.

Toppen