Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Själv har jag tvärt om övertryck i tanken... Även om jag nyss kört med husbilen. Vad beror det på?Efter ca 23 dagars stille stånd, öppnade tank locket, ( tur jag höll i Brallorna annars hade jag sugits in i tanken) varför blir där sådant sug av luft, in i tanken, någon som kan förklara.
Är det att betrakta som ett fel om man får mycket över-/undertryck i tanken?Kontrollera att:
- Tanklocket inte tätar.
- avluftningsslangen inte är vikt.
Bra fråga. Samma för mig med Fiat ducato 3.0l 2008Är det att betrakta som ett fel om man får mycket över-/undertryck i tanken?
Jag tycker det "pyser till" mer eller mindre kraftigt varje gång vi tankar...
På bensinbilar har man länge haft en så kallad kol-kanister som fångar upp bensinångor från bränsletanken, systemet är normalt i undertryck, får man problem med tanklocket så sätter det ofta en felkod. Min första bil med detta system var en Cheva från 1976, den var svensksåld ny, så på den hade man sågat bort katalysatorn, som var förbjudna i Sverige när det begav sig, vi hade ändå inte blyfri soppa på den tidenI min toyota personbil är det alltid ett stort undertryck när jag ska tanka, förr med gamla bilar var man rädd för det eftersom plåttankarna kunde deformeras. Jag har ju en miljöbil och misstänker att miljönissarna var där och fixade något. den förra bilen var det likadant där tog jag till vana att inte dra åt locket helt. Har allvarligt funderat på att borra ett 1mm hål i locket liksom jag gjort i plasten på fönstren i husbilen samlas ju kondens där. Måste ju slita på bränslepumpen tänker jag.
Kanistern är ansluten till insuget på motorn kolet binder inte ångorna. Jag känner inte till ifall det behöver bytas.Jo jag känner till det där men har aldrig hört talas om någon som bytt kolkannistern kolet blir ju mättat och den borde ju bytas via serviceintervall ganska typiskt egentligen som de flesta miljösaker på en bil. Sen är jag mycket tveksam om kolet verkligen kan rena bensinångor möjligen ta bort lukten.
Och då undrar man vad den är bra till?Kanistern är ansluten till insuget på motorn kolet binder inte ångorna. Jag känner inte till ifall det behöver bytas.
Så inte bensinångor kommer ut i miljönOch då undrar man vad den är bra till?