• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Underredsbehandling

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Underedsbehandling

Plyfaskivan under golvet (golvets undersida) är behandlad från fabrik. Behöver den kompletteras bör det vara med något meden som andas men är impregnerande.

Ett bra medel kan vara linolja men det har den nackdelen att det luktar lång tid efteråt. För den som inte gillar linoljelukten kan detta vara en stor nackdel.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

Plyfaskivan under golvet (golvets undersida) är behandlad från fabrik. Behöver den kompletteras bör det vara med något meden som andas men är impregnerande.

Ett bra medel kan vara linolja men det har den nackdelen att det luktar lång tid efteråt. För den som inte gillar linoljelukten kan detta vara en stor nackdel.

Tack för det tipset.
Jag misstänkte lite att vanlig underredsmassa ej var lämpligt, men var inte säker.
Linolja använde jag tidigare tillsammans med terpentin då jag renoverade en träbåt.
Det luktade så gott. Terpentinet möjliggjorde att linoljan trängde bättre in i trät.

Ett bra tips. Tack igen.

mvh
Werner

F

F.d. 17999

Guest

linolja är inte dumt. Det är bland dom äldsta medel vi vet mot röta.

F

F.d. 17999

Guest
Sv: Underredsbehandling

Hej Werner!
Jag byggde nya och jag reparerade ofta gamla träbåtar på 70-80 talet på ett varv i Blekinge,"jag hade en firma på den tiden", även fiskebåtar från västkusten, kom in som hade havererat i en storm e.d.
När jag reparerade en gammal båt så använde jag alltid linolja för att vara på den säkra sidan mot röta.
Det hände att jag reparerade båtar även från Bohuslän, vilka var friskare i träet än dom från östkusten, varför vet jag ej."Troligen p.g.a. linoljan."

F

F.d. 17999

Guest

Michael!
Linolja luktar bättre än fotsvett, eller hur?

Senast redigerad av en moderator:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025

från Bürstner-klubbens medlemmar har jag fått veta att linolja är en mycket bra behandlingsmetod
Biltema har en rostskyddsolja baserad på linolja på enlitersflaskor med art nr 36-2422, denna finns även på sprayburk
återförsäljare för Dethleffs och Hymer har ett eget medel som de efterbehandlar bilarna
med i samband med täthetskontroller,vad det innehåller är en väl förborgad hemlighet som gör att man kan ta rundligt betalt

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025
Sv: Underredsbehandling

Hej Werner!
Jag byggde nya och jag reparerade ofta gamla träbåtar på 70-80 talet på ett varv i Blekinge,"jag hade en firma på den tiden", även fiskebåtar från västkusten, kom in som hade havererat i en storm e.d.
När jag reparerade en gammal båt så använde jag alltid linolja för att vara på den säkra sidan mot röta.
Det hände att jag reparerade båtar även från Bohuslän, vilka var friskare i träet än dom från östkusten, varför vet jag ej."Troligen p.g.a. linoljan."

Hej Lasse.
Det var roligt att höra.
För mig betydde arbetet med min GKSS eka, fullständig nedslipning,nya bord, köl osv,samt linolja/terpin och 12 lager lack, en helt annan värld,fri från plast, som påverkade mig mycket ,att allt vad trä betydde i dessa sammanhang,gav mig en hel ny livskvalite. Nu fem år och två plast segelbåtar senare, existerar endast husbilen. Så varje tid har tydligen sitt, men jag ser gärna tillbaka på träbåtsperioden.
mvh
Werner

Toppen