• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underredsbehandling

F

F.d. 12002

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 2001
Husbilsfabrikat: Solifer
Årsmodell Husbil: 2001
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
En sprillandes ny bil 01. Efter 4,5 år och 4000 mil börjad det.Drivmedelstanken rostade sönder, bromsarna fram rostade och för ett tag sen rostade ett bromsrör sönder så vi blev utan broms.
Är detta en vanlig företeelse för FIAT DUKATI MAXI.
Vet någon var man kan få hjälp med rostskyddsbehandling i smålandsregionen?
 
F

F.d. 4879

Guest
Ja tyvärr så är det vanligt. Dom är nog inte riktigt gjorda för vårat klimat Fiat/Iveco bilarna. Köper du en ny tank så får du antagligen en gjord av plast, det fick jag *L*. Bromsrör har jag bytt på nyare Fiat husbilar än din också..
 
F

F.d. 12002

Guest
Kölis skrev:
Ja tyvärr så är det vanligt. Dom är nog inte riktigt gjorda för vårat klimat Fiat/Iveco bilarna. Köper du en ny tank så får du antagligen en gjord av plast, det fick jag *L*. Bromsrör har jag bytt på nyare Fiat husbilar än din också..

Sv. Kölis.
Tack Kölis, det låter upplyftande. Som första gångsköpare har man noll koll men förhoppningsvis så lär man lite med åren.
Har Du möjligen något förslag på vem som kan hjälpa till med en underredsbehandling och rostskydd till rimligt kostnad. Bromsrören har jag redan bestämt mig för att byta så man inte hamnar i bryderi p.g.a. bromslös!!
 
F

F.d. 4879

Guest
Man får nog acceptera att de flesta husbilar är lika rostbenägna då bnästan alla byggs på europachassin från Fiat-Renault-Peugeot-Citroen. Dom är alla bra chassin för att tåla kommeriellt bruk men är kanske inte alltid gjorda för lång livslängd vad gäller år då tidens tand äter upp dom istället gör miltalen. Du får nog höra dig runt där du bor om vilken som kan göra en bra underredsbehandling, alla kan inte ta emot så stora och höga bilar tyvärr. Det viktigaste är att den tvättas ordentligt under och sedan även får torka ordentligt också!! Nu är väl rätt årstid att göra det, tvätta bilen och låta den torka en vecka och sedan lägga på underredsbehandlingen.
 
F

F.d. 29763

Guest
gelnertz skrev:
En sprillandes ny bil 01. Efter 4,5 år och 4000 mil börjad det.Drivmedelstanken rostade sönder, bromsarna fram rostade och för ett tag sen rostade ett bromsrör sönder så vi blev utan broms.
Är detta en vanlig företeelse för FIAT DUKATI MAXI.
Vet någon var man kan få hjälp med rostskyddsbehandling i smålandsregionen?
Hej Gelnertz!
Du får köpa dig en oljespruta och blanda hälften dinitrol och hälften spillolja från diselbil och spruta underredet, efter behandlingen kör du på en torr grusväg så binder det oljan och du får ett bra rostskydd .
Lycka Till Stig:
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
En annan olja för rostskydd med särskilt bra krypande (inträngande) egenskaper är RÅ linolja.
Den torkar inte - som den kokta linoljan gör - och dess extrasmå molekyler kan då krypa in i plåtskarvar o dyl under mycket lång tid innan linoljan så småningom får ett tunt skinn på ytan där den har oxiderats.

Blandar man i 30% terpentin blir den spruttunn och extra inträngande.

Priset är inte heller helt fel...

Husbilen luktar nymålat och riktigt gott efter en behandling. :wink:
 
P

Pelle

Guest
Hej Kjell och andra,

Ville bara dela med mig av min erfarenhet av din/vår metod med RÅ linolja.

Gjorde detta runt -90 på min dåvarande bil en ford sierra kombi årsmodell -84 som för er som haft dylika åkdon kanske inte helt obekant hadde en del problem med med rosten i hjulhuskanter, dörrar, sparklådor..... listan kan nog bli lång.

På mitt ex hadde hjulhusen, dörra och sparklådor börjat "blomma" så att säga.
Provade de gänse metoderna med slipa, blästra, rostätare dinitrol, mm. Ingen lycka, då min bror med 14m Mahogny kryssare föreslog Rå linolja. Sagt och gjort sprutade in i alla håligheter och dörrar osv. och rostandet avstannade omedelbart rena mirakelmedlet detta höll sig ända till -98 när jag gjorde mig av med med Forden.

Hustru var dock inte så lycklig över att bilen i henes ögon "stank" gammal träbåt i nått år.

Pelle
 

Kesty

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
242
Medlemskap
2024
Hur underhåller man undergolvet (träfiberskiva)? Jag har hört att man inte får ha tectyl eller motsvarande på undergolvet (träfiberskivan). Kan man även här använda RÅ linolja?

Lennart
 
F

F.d. 29781

Guest
Hej husbilsvänner!
Som mitt första inlägg vill jag tipsa signaturen "underedsbehandling" med att man bör undvika att långtidsparkera eller vinterförvara på gräs av den anledningen att gräset binder fukt och fukten gör att korrosionen accelerar.
733 Egon E.
 
Toppen