• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Underrede högerstol Boxer, Jumper eller Fiat Ducato

Robbellibobban

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Leksand
HBK-Nr
32145
Medlemskap
2022
Hej!
Det måste vara många som skrivit om det här men jag kunde inte hitta en endaste tråd. Nu är inte jag någon hacker så det finns kanske ändå.

Har en Boxer som jag tänkt bygga om till campervan. Det är lite tråkigt med att passagerarstolen är ett dubbelsäte och att det inte går att reglera ryggstödet. Har därför varit i kontakt med en besiktningsman på Opus för att ta reda på vad som gäller. Vad jag förstår är det inte stolen i sig som är viktig utan underredet med bältesinfästningen som måste vara original. Har sökt underrede och stolar i England men hittar inga skrotar som har något. Har även sökt på bildelsbasen och hittat stolar som suttit i husbilar och då till rena fantasipriser.

Har årsmodell 2009 och visst måste man kunna ha en högerstol från Jumper och Ducato, det är väl samma bil oavsett tillverkare?

Vet att det är personer som kunnat lösa baksäte i liknande bilar men är det någon i detta avlånga land som har löst detta problem med passagerarstolen och i så fall hur?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har bytt högerstolen i vår Ducato. Finns nya underreden från campingtillbehörsfirmor som är sänkta 4 cm. Ca 2000:-.
Stolen är en mekaniskt fjädrad demostol från be-ge i Oskarshamn. Ca 7000:-.
Flyttade över bältesinfästningen som passade rakt av. Tror dock inte det är godkänt men har hittills gått igenom besiktingen.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hej!
Jag har den äldre chassiet av Ducato -01 Jag hade dubbelsäte fram men åkte bara ut till skroten o köpte ett stolsunderrede ifrån en -05 O satte dit en enkel stol med armstöd!
Allt passar i befintliga infästningar i chassiet för stolar samt bälten!

Ingen på besiktningen har sagt något, o varför allt är enligt fabriksbyggd!
 

Robbellibobban

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Leksand
HBK-Nr
32145
Medlemskap
2022
Har bytt högerstolen i vår Ducato. Finns nya underreden från campingtillbehörsfirmor som är sänkta 4 cm. Ca 2000:-.
Stolen är en mekaniskt fjädrad demostol från be-ge i Oskarshamn. Ca 7000:-.
Flyttade över bältesinfästningen som passade rakt av. Tror dock inte det är godkänt men har hittills gått igenom besiktingen.
Har hittat underreden till årsmodeller 01-06 samt 14-22 på campingvaruhus, detsamma gäller på skrotarna. Bältesinfästningen från ett dubbelsäte går inte att flytta till ett enkelsäte. Okej. Jag kan tro att ett underrede till en vänsterstol kan fungera men det är bältesinfästningen som är problemet. I och med att det bara finns dubbelsäten till årsmodellerna 07-13 finns inga bältesinfästningar som passar då allt är stelopererat (fastsvetsat). Hoppas länkarna ska fungera till bilder Bild 1 Bild 2
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Har du en -07 eller nyare har du ett Anna chassie, kan passa men försök håll dej till samma chassie för att slippa modifiera med risk för problem!

Bälte använder du som sitter till högra passageraren, bältes hona brukar sitta i stolen eller enkelstols chassiet!
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Finns lösa bälteshonor som sätts fast i golvbulten på enkelchassiet, annars ta loss ifrån dubbelsätet..
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Underredet är väl samma till alla mellan 2007-2021!
Bältet sitter ju fast i stolen vad jag kommer ihåg, det följer ju med när man snurrar stolen. Tror du kan flytta över bälteslåset som sitter längst till vänster på ditt gamla dubbelsäte.
 

Robbellibobban

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Leksand
HBK-Nr
32145
Medlemskap
2022
Om det är samma underreda 07-21 ska det inte vara något problem. Det måste jag kolla upp. Tack för informationen
 
Toppen