• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Underliga rubriker!

Sv: Underliga rubriker!

Jag förstår inte frågan ?:swoon:

Grönkålen finns på hallänningarnas julbord :)

Lovisa (som är västgöte i halland och därmed finns både grönkål och och rödkål på vårt julbord)

Hej! ursäkta "Grönkål" & inget annat!!!
Att Halläningar säger en sak & menar en annan om kålen det godtar jag men hur är det!
Vilket är det "Långkål" eller "Grönkål" i Halland, här i Skåne kör vi med surkål!!!!
Mvh.

Jag jobbar med mat och har till och med varit med och kokat hundratals kilon med just grönkål inför julen i halland. Under mina år i Halmstad har jag aldrig hört någon säga långkål, inte före det heller :)

Det är alltså Grönkål i halland som gäller. Den kokas i skinkspad, sedan steks den med massor av grädde, sirap och kryddor. (har inte lyckats bra själv så det skall nog till en äkta Hallänning till detta)

Lovisa

Även om man är hallänning så Grünkohl mit geräucherter Schweinebacke en av anledningarna till att man styr ner husbilen till tyskland varje höst. :)

Tillbaka
Toppen