• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhållsvärme

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hej

Jag skulle vilja ha lite synpunkter & tips på min ide om att installera någon typ av basvärme i HB'n då jag står vid el.stolpe eller hemma på gården vintertid. Tanken är ju bl.a att slippa tömma & frostsäkra vatten & avlopp mellan gångerna jag är ute.

Jag funderar på att montera in Kronings Heat 1500 parallellt med min Truma C6002 som sitter placerad bak i garaget. Värmeslangen är dragen i dubbelgolvet ut till utblåsen & vad jag förstått så går en del värme in & upp genom bänkar & skåp där allt vatten är draget.

Frågan är alltså om en Kroning Heat 1500 räcker?

Den har 3 olika reglagemöjligheter.
3 effektsteg : 0,5. 1,0 & 1,5 kW.
3 fläkthastigheter
Termostat med steglös temp.inställning

Bennie
 

HC-544

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
2606
Medlemskap
2024
En vild gissning: Cubic Meter per Hour (min / max). Har själv beställt en Heat 1500+ i dag. Räknar inte med total succé men det borde bli väsentligt bättre (och mycket enklare jmf med att dra igång gasolen) än vad det enda ADAX elementet under bordet vid dinetten klarar av. Bäst är att nu får jag bättre distribution vid dörr och kök där truma-fläkten knappt märktes. Tycker att det är generellt svårt att få jämn temperatur med Truman. Först en lång väntan innan värmen kommer (kräver termostat på högt läge), och som det då kommer. Sen när man drar ner termostaten ytterst litet så verkar värmen avstanna helt igen och efter 15-20 min får man köra med turboläge på termostaten igen för att det skall hända något. Vill helst slippa gasol under min säsong som är mitten april till en el. ett par veckor in i oktober.
 
Toppen