• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Underhållsladdning

K

klankors1

Guest
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: Sun tee
Chassietyp: Standard
Motortyp: 127hk
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Knaus
Husbilsmodell: Sun tee
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Elsystem
Hej !
Jag undrar om någon vet hur många watt det drar om man har 220v inkopplat till husbilen för underhållsladdning av batterier nu på vintern.
Ska komma överens med bonden där jag har husbilen står:quest:

Regent

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
:msn_smiley: Hei.

Underveis hjem fra tur i november var vi tilkoblet et uttak med forbruksmåler.

Jeg noterte et 24 timers forbruk til 0,48kw. Jeg har 90w solceller på taket,
men det var en gråværsdag så jeg er usikker på hvordan det påvirker forbruket.

Håper det kan være til hjelp.

Hilsen Atle.

F

F.d. 21685

Guest
Hej !

Jag ställde frågan till CTEK support här är min fråga samt deras svar//

Mitt meddelande till CTEK:

Hej! Jag undrar vad effektförbrukningen är med en CTEK 5,0 vid underhållsladdning av ett nytt fräscht batteri i kallt klimat (Norrbotten utomhus) -20 C, Inget effektuttag = Batteriet urkopplat från husvagnen.... mellan tummen och pekfingret, jag är lite nyfiken... mvh Mats

CTEK Svar:

"Laddaren drar 1.5W i ineffekt från nätet i genomsnitt när den står i underhållsladdning, dvs läge 7 eller 8.

Det gör att den under ett dygn drar 24 x 1.5 Wh = 36Wh/dygn

På en månad med 30 dagar gör det 30 x 36 Wh = 1080Wh = 1.08kWh/månad

Med ett elpris (inklusive elcert, energiskatt, moms på skatt, överföringsavgift o moms på det) på t ex 1.8SEK/kWh så kostar det ca 1.8SEK/månad att underhållsladda ett batteri.

Det skiljer inte speciellt mycket mellan batterier i olika storlekar, åtminstone så länge det gäller batterier mindre än 150Ah."

K

klankors1

Guest
Tack så jättemycket:msn_laugh:

Jag ställde frågan till CTEK support här är min fråga samt deras svar//

Mitt meddelande till CTEK:

Hej! Jag undrar vad effektförbrukningen är med en CTEK 5,0 vid underhållsladdning av ett nytt fräscht batteri i kallt klimat (Norrbotten utomhus) -20 C, Inget effektuttag = Batteriet urkopplat från husvagnen.... mellan tummen och pekfingret, jag är lite nyfiken... mvh Mats

CTEK Svar:

"Laddaren drar 1.5W i ineffekt från nätet i genomsnitt när den står i underhållsladdning, dvs läge 7 eller 8.

Det gör att den under ett dygn drar 24 x 1.5 Wh = 36Wh/dygn

På en månad med 30 dagar gör det 30 x 36 Wh = 1080Wh = 1.08kWh/månad

Med ett elpris (inklusive elcert, energiskatt, moms på skatt, överföringsavgift o moms på det) på t ex 1.8SEK/kWh så kostar det ca 1.8SEK/månad att underhållsladda ett batteri.

Det skiljer inte speciellt mycket mellan batterier i olika storlekar, åtminstone så länge det gäller batterier mindre än 150Ah."[/quote]

Toppen