• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

undergolv

F

F.d. 52945

Guest
Hej!
Jag undrar om någon vet vad undergolvet på husbilar med träunderrede är behandlat med, själv har jag behandlat underredet med linolja (spray) på äldre husbilar efter rekommendation från Hymercenter.
Men kanske andra har fler rekommendationer?
Med vänlig hälsning
pilot

F

F.d. 30146

Guest
Sv: undergolv

Hej!
Jag undrar om någon vet vad undergolvet på husbilar med träunderrede är behandlat med, själv har jag behandlat underredet med linolja (spray) på äldre husbilar efter rekommendation från Hymercenter.
Med vänlig hälsning
pilot[/QUO

Fråga och svar från bosse bildoktorn

På en modern bil tvättar linoljan bort det ursprungliga skyddet

Kan man rostskydda bilen med en blandning av linolja och terpentin? Detta ska vara ett gammalt knep som smederna använde förr i tiden.Rickard

SVAR: Att jag allt oftare får frågor om linolja som rostskydd beror nog det ökade miljöintresset. Linolje-terpentin-metoden fungerar på metall som inte redan är rostskyddad.

Men på en modern bil med modernt rostskydd tvättar linoljan och terpentinen bort bilens ursprungliga rostskydd. På sätt kan det göra mer skada än nytta. Vid all extra rostskyddning är det mycket viktigt att bara använda den typ rostskyddsmedel som fabrikanten har godkänt.

Senast redigerad av en moderator:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Hej!
Med vänlig hälsning
pilot

När jag hade en HYMER med träunderrede var det Linolja från Biltema som gällde. HYMER-center använde samma linolja!
Under Husbilar finns inte mycket utsprungligt skydd att tvätta bort så linoljan gör gott på stålet också. Bosse B oroar sig i onödan.

F

F.d. 52945

Guest

Det hade varit intressant att veta vad den ursprungliga impregneringen är för något som husbilstillverkarna använder.
Är det någon som vet vad träplattan är gjord av för material förresten ?
Med vänlig hälsning
Pilot

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Brukar prata mig varm för linolja! Har använt hundratals liter i mitt snickeri och även haft två bränder pga självantändning.
Mitt råd är av egen erfarenhet:
Använd rå eller kokt linolja outspädd till plywood under bilen.
Använd linolja till rostskydd av alla bilar oavsett tidigare behandling eller tillverkarens rekommendation.

Se tidigare inlägg:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/567850

Toppen