• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tyskland vägavgift?

kul på hjul

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
27255
Medlemskap
2025
Blev lite förvånad när jag läste artikel från Husbil.se 2023.
Där säger dom som skrivit artikel att med husbil över 3.5 T skall man betala avgift för att köra på motorväg.
Har varit flera gånger i Tyskland med husbil 4.5 T
Aldrig hört talas om att det är så.
Någon som med säkerhet vet vilket som gäller.
Ja eller Nej

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Blev lite förvånad när jag läste artikel från Husbil.se 2023.
Där säger dom som skrivit artikel att med husbil över 3.5 T skall man betala avgift för att köra på motorväg.
Har varit flera gånger i Tyskland med husbil 4.5 T
Aldrig hört talas om att det är så.
Någon som med säkerhet vet vilket som gäller.
Ja eller Nej
NEJ, Har aldrig varit motorvägsavgift i Tyskland bil/husbil, däremot för lastbil.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Den artikel er fejl.

Her er hvad ADAC i Tyskland skriver om emnet. Som du kan se, så et det kun lastbiler som er omfattet af MAUT. Husbiler over 3.500 kg er ikke omfattet af MAUT pligt

Bilagor

• Screenshot 2025-06-10 at 15-19-11 Maut in Deutschland Wo fallen aktuell Gebühren an ADAC.png
    Screenshot 2025-06-10 at 15-19-11 Maut in Deutschland Wo fallen aktuell Gebühren an ADAC.png
    695,9 KB · Visningar: 13

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Så mycket felaktigt information som cirkulera, inte minst när tidningar lägger ut artiklar med en hel del fel, man måste alltid faktakontrollera inte bara tro det som skrivs, gäller all massmedia.
svaret är fortfarande NEJ

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Så mycket felaktigt information som cirkulera, inte minst när tidningar lägger ut artiklar med en hel del fel, man måste alltid faktakontrollera inte bara tro det som skrivs, gäller all massmedia.
svaret är fortfarande NEJ
...fast tunneln under Warnow i Rostock kostar 5 - 10 € beroende på längd, höjd och axlar, för husbilar. Men det är nog det enda "privatfinansierade" vägavsnittet i hela Tyskland. Vill man inte betala, går det att köra runt. Tar dock sin tid.

kul på hjul

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
27255
Medlemskap
2025
Tack för alla klara svar, jag visste egentligen att det är så, men det är klart när någon skriver, speciellt i en artikel, blir man något fundersam.
Till hösten blir det Tyskland, Österrike, Italien

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
...fast tunneln under Warnow i Rostock kostar 5 - 10 € beroende på längd, höjd och axlar, för husbilar. Men det är nog det enda "privatfinansierade" vägavsnittet i hela Tyskland. Vill man inte betala, går det att köra runt. Tar dock sin tid.
Glömde ta med Warnow eftersom jag alltid unviker den, kom ihåg att det finns vägavgifter i fler ”gratisländer” Sverige, Nederländerna bla.

Toppen