• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyskland, tilläggsskylt personbil

F

F.d. 14324

Guest
Hej, jag är inte insatt i den tyska juridiken.
Vid skyltad parkering samt tilläggsskylt med personbil, får man parkera och/eller övernatta på denna parkering?

Inte den bästa bilden kanske men till höger syns skylten.

IMG_20170709_192838.jpg

Aktuell plats är enligt camperContact listad som "motorhomes only"
Vi har den inte ens med bland HBK:s husbilsplatser, och frågan är: Ska den vara med?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Tyskland, tilläggsskylt personbil

Verkar inte finnas mer än det enl.bild
 

Bilagor

  • IMG_3566.PNG
    IMG_3566.PNG
    410 KB · Visningar: 12
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tyskland, tilläggsskylt personbil

Heiligenhafen, norr om binnensee.
I filen man kan ta ner hos camperContact är den med, om den är med i appen har jag inte kollat.

Mvh jocke
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Tyskland, tilläggsskylt personbil

Det är ok att parkera en HB över 3500kg om tilllägsskylten visar en lastbil
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Tyskland, tilläggsskylt personbil

Det är ok att parkera en HB över 3500kg om tilllägsskylten visar en lastbil

Tilläggsskylten i det första inlägget visar en personbil, och om jag har fattat frågeställaren rätt är det tolkningen av just pesonbilsskylten det gäller.

Skulle man ta upp tolkningen av alla andra tyska tilläggsskyltar, kan tråden bli mycket lång.

Varför inte vara nöjd med att en (förmodligen) tyskfödd medlem gett ett svar?

Pålle
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Tyskland, tilläggsskylt personbil

Tilläggsskylten i det första inlägget visar en personbil, och om jag har fattat frågeställaren rätt är det tolkningen av just pesonbilsskylten det gäller.

Skulle man ta upp tolkningen av alla andra tyska tilläggsskyltar, kan tråden bli mycket lång.

Varför inte vara nöjd med att en (förmodligen) tyskfödd medlem gett ett svar?

Pålle

Om du med Tysk medlem avser inlägg nr 6.
Så får man intrycket av att det måste vara en husbil på tilläggsskylten för att det ska vara ok att parkera, men det stämmer inte riktigt.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tyskland, tilläggsskylt personbil

Som frågeställaren har jag fått det svar jag behöver för att kunna avgöra att denna plats inte skall skickas in till vår lista med husbilsplatser.

Men fortsätt gärna att diskutera tysk skyltning efter behag, det kanske kan vara lärorikt. :)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Tyskland, tilläggsskylt personbil

Det är ok att parkera en HB över 3500kg om tilllägsskylten visar en lastbil

Om du med Tysk medlem avser inlägg nr 6.
Så får man intrycket av att det måste vara en husbil på tilläggsskylten för att det ska vara ok att parkera, men det stämmer inte riktigt.

Du som verkar vara så insatt kanske är snäll och reder ut alla regler som gäller för parkering av av svenskregistrerade husbilar (lastbil/personbil 2; upp till 3,2 ton/över 3,5 ton) i Tyskland.

(Då menar jag inte gissningar och antaganden, utan klara och koncisa fakta.)

Pålle
 
Senast ändrad:

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Tyskland, tilläggsskylt personbil

Zusatzschild nur PKW
Findet man unter dem blauen Parkplatzschild Z 314 ein PKW-Symbol, so ist dementsprechend das Parken für Wohnmobile (und z.B. LKW und andere Fahrzeugtypen) verboten und nur das Parken für die abgebildeten PKW erlaubt. Wenn ein Fahrzeug als „Sonderfahrzeug Wohnmobil“ zugelassen ist, spielt es auch keine Rolle, ob das Wohnmobil über oder unter 2,8 t zulässiges Gesamtgewicht hat. Ein als „Sonderfahrzeug Wohnmobil“ zugelassenes Fahrzeug ist also auch dann kein Pkw, wenn es weniger als 2,8 t zugelassenes Gesamtgewicht hat.

Tackar för detta, min tyska är dock högst begränsad, men så vitt jag förstår så får man enbart parkera personbil ( Pkw) där tilläggstavlan finns.

Rätta mig gärna om jag har fel.......

Hejs
Claes 105
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Tyskland, tilläggsskylt personbil

Zusatzschild nur PKW
Findet man unter dem blauen Parkplatzschild Z 314 ein PKW-Symbol, so ist dementsprechend das Parken für Wohnmobile (und z.B. LKW und andere Fahrzeugtypen) verboten und nur das Parken für die abgebildeten PKW erlaubt. Wenn ein Fahrzeug als „Sonderfahrzeug Wohnmobil“ zugelassen ist, spielt es auch keine Rolle, ob das Wohnmobil über oder unter 2,8 t zulässiges Gesamtgewicht hat. Ein als „Sonderfahrzeug Wohnmobil“ zugelassenes Fahrzeug ist also auch dann kein Pkw, wenn es weniger als 2,8 t zugelassenes Gesamtgewicht hat.

Tackar för detta, min tyska är dock högst begränsad, men så vitt jag förstår så får man enbart parkera personbil ( Pkw) där tilläggstavlan finns.

Rätta mig gärna om jag har fel.......

Hejs
Claes 105

Visst endast personbil
 
Toppen