• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyska...någon som förstår??

Master

HBK Medlem
Inlägg
950
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Tyska...någon som förstår??

Det betyder att tyska momsen (Mehrwertsteuer) kan specificeras då ett företag säljer fordonet. Det är endast till fördel för företag med F-skattesedel som köper, för de slipper betala tyska momsen (19% fn). För privatpersoner har detta ingen betydelse eller inverkan, de ska betala tyska momsen. Som privatperson behöver du inte betala svenksa momsen och du kan inte dra av tyska momsen eftersom du köper i Tyskland.

Man blir förvirrad när man läser de olika inläggen men i ovanstående inlägg så måste man väl mena en begagnad bil.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tyska...någon som förstår??

Ratata, om du är intresserad av en Argos 747 nu, så slå mig en signal, så kan jag berätta om de bilar jag tittade på. Du behöver inte heller bry dig om svensk moms om du kan vänta med avhämtningen någon månad.

Ratata, ett förtydligande till mitt inlägg # 13 sista stycket:

Det jag menar är, om du kan vänta någon månad så "fyller" dessa bilar jag tittade på,
6 månader och de har då också passerat 6000 km.
Räknas alltså inte som nya längre.
Då behöver man inte bry sig om någon svensk moms utan du betalar det pris som
gäller.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Tyska...någon som förstår??

Hej Ratata

Ber om ursäkt för mitt plumpa uttryck, ibland önskar man att det fanns ett filter mellan huvudet och fingrarna. Halva inlägget är nu bortredigerat som du kan se.
Jag hoppas på “ No hard feelings.”

Måste hålla med Master, ” maken till förvirrad tråd. ”
Alla påstår olika saker som...T. ex Att man kan köpa momsfritt utomlands om man har en F-Skattsedel.
Knappast rätt, däremot ett VAT-nummer.

För att spä på med ytterligare förklaringar så kan man inte lyfta momsen på en begagnad husbil som har blivet moms-smittad i konsumentledet. En begagnad inbyteshusbil är förbrukad för framtida momsavdrag oavsett om den säljs tillbaks till husbilshandlaren eller exporteras. ( Fiktiv moms tillämpas inte längre ). Däremot kan en begagnad hyr-husbil vara osmittad.


Torbjörn
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16304

Guest
Sv: Tyska...någon som förstår??

Ratata, ett förtydligande till mitt inlägg # 13 sista stycket:

Det jag menar är, om du kan vänta någon månad så "fyller" dessa bilar jag tittade på,
6 månader och de har då också passerat 6000 km.
Räknas alltså inte som nya längre.
Då behöver man inte bry sig om någon svensk moms utan du betalar det pris som
gäller.

- aah, ok. Inte för att det spelar någon större roll, men är det båda kraven som måste vara uppfyllda, alltså både 6 000 km och sex månader? Jag undrar bara av ren nyfikenhet.


...ber om ursäkt för mitt plumpa uttryck, ibland önskar man att det fanns ett filter mellan huvudet och fingrarna. Halva inlägget är nu bortredigerat som du kan se.
Jag hoppas på “ No hard feelings.”...


- Jaa, det är klart! Min ilska räcker räcker sällan mer än 30 minuter. När du dessutom ber om ursäkt så vackert stiger du i min aktning. Men om vi ses nån gång bjuder DU på en bärs i din kärra! Ej förhandlingsbart, det viker jag inte en tum från! :p


...så kan man inte lyfta momsen...

- Riksskatteverket är just bara skithårda med detta sedan ett tag när det gäller moms överhuvudtaget på husbilar och liknande. Enligt min revisor kan ett momslyft bara aktualiseras när det verkligen är uppenbart att bilen används i yrkesutövningen. Vid minsta misstanke om glidning är det tvärnobben! Hårdare än hårt alltså. Lurigt kan det vara också. En bekant till mig lyckades göra ett momslyft ett tag sedan och fick det godkänt. Efter en granskning (som finns i olika nivåer), ångrade RSV sig och han fick vackert betala in momsen.


För övrigt kan jag bara berätta att jag "ofrivillig-campar" just här och nu. Hemma lägger man om gatan utanför. Det dundrar, brakar och vibrerar satan jävlar. Helt omöjligt att jobba. Det fick mig att igår eftermiddag fly till en övergiven och för säsongen stängd camping vid Ringsjöns strand. Har naturligtvis bästa platsen precis vid stranden (här är ju tomt). Helt ostört och perfekt. Husbilar rular!!


Mors
ratata
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Tyska...någon som förstår??

- aah, ok. Inte för att det spelar någon större roll, men är det båda kraven som måste vara uppfyllda, alltså både 6 000 km och sex månader? Jag undrar bara av ren nyfikenhet.

Ja, bägge kraven ska vara uppfyllda för att husbilen ska klassas som begagnad.
/David
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Tyska...någon som förstår??

Jag försöker väcka tråden till liv igen och undrar om någon verkligen satt sig in i detta och kan reda ut begreppen. Förvirrande tråd har nämnts några gånger.

Jag har forskat själv lite och tror mig nu veta hur det bör gå till Dock saknas ett par uppgifter som jag hoppas någon kan svara på.
När det gäller ny bil skall momsen betalas i det land där bilen varaktigt skall brukas. Inga problem, men att ligga ute med dubbel moms känns helt fel. det finns dessutom risker med det som nämnts tidigare.
Flera tyska handlare kräver momsbetalning även där för återbetalning när allt är klart i Sverige. En handlare jag pratade med ändrade sig, men förklarade att han måste kunna prestera bevis för att allt är okay, annars måste han senare betala tyska momsen själv.

Frågorna som återstår för min del:
Bilen ska ju få exportskyltar och tas in i exportregistret. Borde inte en kopia av det räcka till handlaren? (I ett av svaren här nämndes att passet räckte.)
Om bilen är ny, har den då oftast en registrering ändå i Tyskland, på ex. företaget, eller räknas den som helt oregistrerad med endast ett CoC-dokument? Hur skule då hanlaren riskera att betala moms? I Sverige är väl oftast ex. Volvobilarna registrerade på Volvo utan att de för den skull står som första ägare.

Någon som har svaren?
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Tyska...någon som förstår??

...


Frågorna som återstår för min del:
Bilen ska ju få exportskyltar och tas in i exportregistret. Borde inte en kopia av det räcka till handlaren? (I ett av svaren här nämndes att passet räckte.)

Det kan räcka men måste inte ;-)
Varje Finanzamt (skatteverk) kan göra egen föreskrift
Ha man förtröstan av sin Finanzamt räcke mest exportskyltar och kopia av legitimation.
Ha själv exporterad 20 år båtar (ibland husbilen) och utrustning i hela världen.
Alltid utan problem med moms. eller tyska skatteverket

Om bilen är ny, har den då oftast en registrering ändå i Tyskland, på ex. företaget, eller räknas den som helt oregistrerad med endast ett CoC-dokument?

Nej, inte ny
Räknas som begagnad (heter Tageszulassung) och handlare betala bara 7% tyska moms. ;-)

Många tyska köpa bilar med Tageszulassung om spara tyska moms.

Hälsningar

Norbert
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen