• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyska miljödekaler.

F

F.d. 25267

Guest
Beställde en tysk miljödekal från Dekra. Fick en gul - grön är bäst. Såg någonstans att man kan gradera upp sin bil och tex få en grön istället för en gul om man har lågt så kallat K-värde på avgaserna. Var och testade husbilen idag och hade 0,6 i k-värde - gränsen är 1,2. Förra året hade jag 1,0 så den nya trimboxen från Speedkit var en bra investering förutom att den ökade effekt och vrid märkbart. Jag undrar om någon vet hur man gör för att gradera upp sig till ett grönt märke. Dekra som utfärdar märken i Sverige går ju på registreringsuppgifter från Fiat. Vore bra att få ett grönt märke som gäller i alla tyska städer. Finns det någon som har gjort det eller vet hur man gör ?? Per
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Tyska miljödekaler.

Med din bil kan du inte få ett grönt märke. Möjligen om du monterar ett i Tyskland godkänt partikelfilter på avgassystemet och får det godkänt av TÜV eller DEKRA i Tyskland. Ett sådant partikelfilter kostar ca. 10.000,- kronor, sedan tillkommer installationen och pappersarbetet samt dina nerver.
Det är inte K-värdet utan CO-värdet som ska sänkas. Ett lågt K-värde är alltid bra i din villa. Det kan du åstadkomma med extra isolering eller byte av fönster.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Tyska miljödekaler.

Jaha då är det inte värt besväret. Tack för det. K-värde är ett namn på bilprovningens avgastester på dieselbilar. Titta på ditt senaste besiktningsprotokoll så får du se. K-värde på ett hus är något helt annat. Får nöja mig med ett gult märke. Per
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Sv: Tyska miljödekaler.

HEJ Jag skickte en dekal efter från tyskland fått en gul det var rätt fiat-03 versökte dekra i sverge då har jag fått en gron dekal då tacka man för gjort för en monat sen 180kr. volker:mcride:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Tyska miljödekaler.

hej,,ja skicka efter en dekal från dekra sverige,,den va gul,,bilen en 04 fiat 2,8 jtd,,ja tror detta som gäller,,men,,ja vete sjutton om man har så stor nytta av detta märke,,
va ja kan förstå gäller de ju i de centrala delarna av vissa städer,,ock för resa söderut så klarar man nog sej ändå,,185 spänn,,de blir nåra goa 28%-are istället:D
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Tyska miljödekaler.

Med din bil kan du inte få ett grönt märke. Möjligen om du monterar ett i Tyskland godkänt partikelfilter på avgassystemet och får det godkänt av TÜV eller DEKRA i Tyskland. Ett sådant partikelfilter kostar ca. 10.000,- kronor, sedan tillkommer installationen och pappersarbetet samt dina nerver.
Det är inte K-värdet utan CO-värdet som ska sänkas. Ett lågt K-värde är alltid bra i din villa. Det kan du åstadkomma med extra isolering eller byte av fönster.


Hej Peterpan. Vill bara tala om att jag fått ett grönt miljömärke nu. Detta utan att göra någonting med bilen. Det fanns tilläggsinformation som visade att motorn klarar det gröna märket. Ibland lönar det sig att stöta på igen. Förresten har du kollat det där med k-värdet för du hade fel där också. På bes-pappret står : Miljökontrollvärden eller K- värde får vara högst 1,2. Co - värde gäller bensinmotorer. Kolla fakta nästa gång.

Per :twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Tyska miljödekaler.

euramobil! Hur gjorde du för att få byta din gula dekal mot en grön?Har du tillskrivit Dekra eller är det något du kunnat göra i Sverige.
Jag har en Fiat 06 och fick en gul placket hos Tüv i Heiligenhafen:(,men trodde det var omöjligt att få en grön.
Anders.B
PS mitt K-värde hos BP 0,9 2011 och 0,7 iår DS
 
T

Teddi

Guest
Sv: Tyska miljödekaler.

ja har också en gul(3),,tror det beror på avsaknad av partikelfilter,,
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Tyska miljödekaler.

Vi får nog röda vi, om jag förstår det rätt.. Men man får väl vara glad att man får någon alls, antar jag...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tyska miljödekaler.

2006 finnes det både biler som får gult merke og biler med grønt. Fiat Multijet motorene klarer alle Euro-4, JDT Euro-3 og gul - TDI gir rødt merke.

I Sverige og Norge skal det ikke finnes biler registrert første gang etter oktober 2006 som ikke klarer grønt merke, i Tyskland finnes det biler registrert på dispensasjon frem til mai 2007 med euro-3.

Partikkelfilter i seg selv gir nesten ikke utslag på euro-ratingen, det som monteres på en euro-3 for å få en euro-4 er en katalysator kombinert med partikkelfilter.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Tyska miljödekaler.

euramobil! Hur gjorde du för att få byta din gula dekal mot en grön?Har du tillskrivit Dekra eller är det något du kunnat göra i Sverige.
Jag har en Fiat 06 och fick en gul placket hos Tüv i Heiligenhafen:(,men trodde det var omöjligt att få en grön.
Anders.B
PS mitt K-värde hos BP 0,9 2011 och 0,7 iår DS

Hej Anders. Har en 2,8 JTD - 06. 107 kw - 146 hk. Manuell. Ingen katalysator och inget partikelfilter Svensksåld. Uttagen 060726. Innan jag monterade trimboxen 2010 var K-värdet 1,0 och nu är det 0,6. Speedkit trimbox. Fick gult märke förra hösten från Dekra i Sthlm. Nyligen ringde jag dit igen och då fanns det tilläggsinformation som visade att motorn klarar grönt märke. Jag fick detta utan kostnad. Har inte gjort något alls med bilen. Om det är nya avgasvärden från bilprovningen som ligger till grund vet jag inte men det är ju inte omöjligt. På Dekra går man normalt endast på fabriksuppgifterna och inte det aktuella värdet. Gränsvärdet är ju 1,2 och om motorn släpper ut hälften alltså 0,6 så borde det väl påverka tycker jag. Ring Dekra på tel 010-4551000 och gör ett försök. Kostade 185 kr förra året. Lycka till

Mvh Per :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Tyska miljödekaler.

ja har också en gul(3),,tror det beror på avsaknad av partikelfilter,,


Hej teddi. Det beror INTE på avsaknad av partikelfilter. Jag fick grönt märke utan vare sig katalysator eller partikelfilter.

Per :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Tyska miljödekaler.

Hej,

En enkel fråga som jag tror blir besvarad med ja :twitcy:

Om man importerar en bil från Tyskland, med grön miljödekal på, till Sverige och sen ska köra på semester till Tyskland, måste man då köpa en ny dekal?

Mvh,
Nisse
 
T

Teddi

Guest
Sv: Tyska miljödekaler.

tror du måste beställa ny i samband med nytt regnummer,tyska numret stämmer ju inte med ditt nya,,,
vad jag undrar är hur dom olika miljöklasser funkar,,vi släpper ju ut olika vid olika bes,,tillfällen,,

dom måste väl ha nåt att gå på från början??
 

Rolf-14

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
5157
Medlemskap
2024
Sv: Tyska miljödekaler.

Har en 2,8 JTD 2006 146 hk som är uttagen 2006-06-22. Kollade mitt K-värde från min senaste besiktning 2012-04-04 som visade 0,1. Ringde idag till Dekra i Stockholm och talade med Anna-Maria som har hand om miljödekaler. Frågade om det fanns någon tilläggsinformation som visar att min motor klarar grönt märke, men hon svarade att hon måste rätta sig efter transportstyrelsens register, som visar miljöklass 2000. Så jag får behålla mitt gula märke.
Mvh Rolf
 
F

F.d. 661

Guest
Sv: Tyska miljödekaler.

Ställer frågan i denna tråd också för säkerhets skull:)


Hej. Vi köpte ett miljömärkt på Dekra här i Borås idag, och fick ett grönt märke. Husbilen i fråga är en Dethleffs -01:a 1,9td. Verkar konstigt tycker jag, men läste nånstans att K-värde har betydelse. Enl senaste bes protokoll var det 0,6.
Man antar att dom kollar upp regnr. i nån databas eller läser dom bara på regbeviset? Vågar man bara klistra på den gröna lappen och köra?
 
Toppen