• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Typa ner!

F

F.d. 20718

Guest
Hallåj!

Mathias Färm heter jag, ny här på forumet.
Ska köpa en husbil som har 3850 i totalvikt, eftersom jag inte har tagit kortet före 1996 och bara har B så får jag inte köra denna bil som den står nu. Har tänkt typa ner den till 3500(vet att jag inte får lasta mkt då) för att få köra. Vad behövs för att kunna typa ner, ngn som vet??

MVH

//Mathias
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Typa ner!

Hej !
Sök på typa ner , så får du svar.
 
F

F.d. 20718

Guest
Sv: Typa ner!

Vad är det för intyg jag behöver?

MVH

//M
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.843
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Typa ner!

Du behöver ett CoC intyg och det får du köpa från generalagenten/importören/fabriken.

Det är inte helt säkert att det går att typa ner alla bilar till 3500kg.

Vilken bil och årsmodell är det?
 
F

F.d. 20718

Guest
Sv: Typa ner!

Det är en Fiat Chausson 2002 med reg nummer CTN053!
Tack,
//M
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Typa ner!

Om du tar ett C 1 körkort får du köra den, och du slipper tänka på hur mycket nästa husbil väger, eller typa ner den.
C 1 körkort kostar ca 7000 kr

Hur mycket väger den husbil du tänker köpa? Om det är markis, TV o lite mer lull lull finns ju risken att när du typat ner den och du hoppar in i bilen redan väger mer än 3500 kg
Bilen kommer förmodligen väga över 3500 kg när du hoppat in i bilen och ska köra iväg. Du har väl inte tänkt att bara sitta på garageplan därhemma med den???
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Typa ner!

Eftersom bilen har tjänstevikt 3330 kg så kan du inte typa ned den. Lastvikten blir då endast 170 kg vilket är alldeles för lite!
 
F

F.d. 20718

Guest
Sv: Typa ner!

Visst förstår jag att det blir löjligt lite lastvikt. Tänkte att jag kunde göra detta medans jag tar C1'an så jag inte kör olovligt. Sedan typa tillbaka när kortet är klart! Men all typning kanske blir väldigt dyrt...

Tack,

//Mathias
 
F

F.d. 26004

Guest
Sv: Typa ner!

Hej ta C1 kort jag tog mitt i september 2 dagars intensivutbildning i Falkenberg,
blir nog samma pris som att typa upp o ner
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Typa ner!

Något att tänka på att angiven tjänstevikt i papprena inte behöver vara verklig tjänstevikt vilket innebär att om man monterat solceller, extra batteri eller AC för att nämna något exempel så blir lastvikt en mindre och blir en del av tjänstevikten.
 
Toppen