• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Typa ner vikten

F

F.d. 27049

Guest
Är det någon som vet om det går att regga om en husbil som väger 3850kg
Till 3500 så man får köra den på b kort som är taget efter 96
Tills nästa sommar då man förhoppningsvis har fixat kortet
Den har last vikt på 695 kg nu blir inte mycket kvar att lasta men jag
Tar nog hällre en övervikt än en olovlig.
Hoppas någon vet hur man går till väg.
Mvh
 

55kjelle

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022
Sv: Typa ner vikten

Har för mig att typs ner går bra men inte sedan upp igen.
Lasta mindre i stället så du inte kommer upp i vikt över 3500.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Typa ner vikten

Jag tror det är omöjligt att svara på din fråga.
Ska förklara varför. Om du besöker en bilprovning för nedtypning av totalvikten så kommer de i värsta fall att väga för en ny tjänstevikt.
Den nya tjänstevikten blir då troligtvis högre än den tjänstevikt du räknar fram genom att ta 3850 - 695=3155

Att du får en högre vikt på vågen beror naturligtvis på det som blivit påskruvat i utrustningsväg. Även om du plockar ut det mesta.

Om däremot regbesiktaren går på en gamla teoretiska tjänstevikten borde det finnas utrymme upp till 3500 det blir ju 345Kg last.

De uppgivna tjänstevikterna kan vara alldeles för optimistiska...så att den faktiska lastvikten blir för liten. Väg bilen som den står.
Det bittra är ju att när du blir stoppad på vägen är det bara totalvikten som intresserar polisen/trafikinspektören. Dessutom böter efter procent på lastvikten.

Ring och kolla hur de gör på aktuell besiktningsstation med tjänstevikten.
Eller skaffa ett C1 det är ju klart bäst.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Typa ner vikten

Alldeles riktigt. Det där med vikter på en husbil är lite extra krångligt i verkligheten. Jag tar min bil som exempel:

Totalvikt: 3850 kg

Tjänstevikt: 3140 kg

Teoretisk lastvikt: 710 kg

Påskruvade grejor: 360 kg

Praktisk "lastvikt": 350 kg inkl frugan

Praktisk tjänstevikt: 3500 kg

Totalvikt: 3850 kg, vilken inte får överskridas

Totalvikten får vara högst 3500 kg om man har ett B-körkort tagit efter 30/6 1996

PS! Samma gäller släp. Det kvittar om släpet är helt tomt. Det är totalvikten som avgör om det blir böter, indraget körkort eller inte.
 

Skalman46

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9530
Medlemskap
2024
Sv: Typa ner vikten

Hej!
Jag körde MC och fick kortet indraget pga hög fart på motorväg som blev 90 sträcka. Har kortet en gång varit återkallat (oavsett anledning och hur länge) försvinner dispensen för personbil klass II. Men inte dispensen för tung MC!
Härliga lagar vi har. Haft körkort sedan 1964 och får ändå detta straff för en enda förseelse. Suck!
Jag har i alla fall gjort precis det som du föreslår. Typat ner till 3,5 ton vilket kostar en registreringsbesiktning. Tjänstevikten påverkades inte och nu läser jag in C1 behörighet och sedan är det bara att typa upp igen. Ny besiktning och intyg från fabrikant krävs dock igen.
Visst det är tufft att hålla vikten, och så dyrt med övervikt enligt svenska bestämmelser, så jag håller noggrann koll på totalvikten. (full tank - släpp ut lite färskvatten etc) Men hellre böter för lite övervikt, än att åka dit för olovlig körning...

Lycka till /Lennart
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Typa ner vikten

Är det nån som vet vad straffet är för olovlig körning?
Är det dagsböter eller indraget körkort i dessa fall tro:confused:

Anders
 
  • Gilla
Reaktioner: E12

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Typa ner vikten

Hej!
Jag körde MC och fick kortet indraget pga hög fart på motorväg som blev 90 sträcka. Har kortet en gång varit återkallat (oavsett anledning och hur länge) försvinner dispensen för personbil klass II. Men inte dispensen för tung MC!
Härliga lagar vi har. Haft körkort sedan 1964 och får ändå detta straff för en enda förseelse. Suck!
Jag har i alla fall gjort precis det som du föreslår. Typat ner till 3,5 ton vilket kostar en registreringsbesiktning. Tjänstevikten påverkades inte och nu läser jag in C1 behörighet och sedan är det bara att typa upp igen. Ny besiktning och intyg från fabrikant krävs dock igen.
Visst det är tufft att hålla vikten, och så dyrt med övervikt enligt svenska bestämmelser, så jag håller noggrann koll på totalvikten. (full tank - släpp ut lite färskvatten etc) Men hellre böter för lite övervikt, än att åka dit för olovlig körning...

Lycka till /Lennart

Intressant det där med dubbelbestraffning.
Det var ju på tapeten för några månader sedan.
men har inte hört någe mer sedan. Men enligt EU är det olagligt.
Kolla upp detta.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Typa ner vikten

Straffet för olovlig körning är normalt dagsböter, där antalet beror på brottets svårighetsgrad; omständigheter kring körningen etc. Skulle jag gissa kan det röra sig om 40-80 dagsböter. Sen beror bötesbeloppet på förövarens inkomst; ju mer man tjänar desto mer blir beloppet. Har man ett återkallat körkort, kör vanemässigt eller finns annan försvårande omständighet, och kör ändå, så kan brottet bli grov olovlig körning som man kan få fängelse för. Att köra ett för tungt fordon betraktas nog som en lindrigare form av olovlig körning.

Det är prövat i domstol att ett återkallat körkort i samband med rattfylla inte är en dubbelbestraffning, utan en "administrativ" åtgärd beträffande förarens lämplighet. Dock kan jag inte referera till domen, utan detta är som jag uppfattade utslaget. Vid olovlig körning kan säkert körkortsinnehavet prövas.

Säkert finns det någon som kan komplettera (kanske korrigera) dessa uppgifter, kanske kan jag återkomma själv.

Johan K.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Typa ner vikten

Nu har jag kontrollerat närmare med följande resultat:

Olovlig körning när man saknar helt behörighet: 30 dagsböter
Olovlig körning om man har behörighet men för ett annat fordonsslag: 30 dagsböter.
Olovlig körning har behörighet för det förd fordonet, men saknar för det tillkopplade släpet: Böter 1500 kr.
Grov olovlig körning 1:a gången: 50 dagsböter
2:a gången: 70 dagsböter
3:e gången: 100 dagsböter
Åsidosatt körkortsföreskrift (typ glasögon): 1500 kr.

Källa: Strafföreläggande i bötesmål. Åklagarens utvecklingscentrum, RättsPM 2012:7

Dagsbotsbeloppen varierar med anledning av förövarens inkomst mellan 50 och 1000 kronor per dagsbot. Alltså ska antalen dagsböter enligt ovan multipliceras med dessa belopp. Minsta bötesbelopp är dock 750 kr.

Källa: Brottsbalken 25 kap. 2 §.

Johan K.
 

Anette o Steve

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
MJÖLBY
HBK-Nr
9117
Medlemskap
2024
Sv: Typa ner vikten

Övervikt med över 50% av lastvikt ger 4000:- i böter samt kan kosta körkortet.

Med vänlig hälsning
Steve
 
Toppen