• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Typ av förbrukare från regulatorn?

F

F.d. 59131

Guest
Vilken typ av förbrukare kan jag koppla på från regulatorn? Ni ser lediga uttaget med lampan. Vad är det tänkt för?
 

Bilagor

  • 20210415_181925.jpg
    20210415_181925.jpg
    942,6 KB · Visningar: 95

Karevan

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
14126
Medlemskap
2027
Undrade mest eftersom jag inte hittat något som varit inkopplat när jag sökt på nätet. Men jag skulle kunna tänka mig att dra en kabel och sätta ett usb-uttag en bit ovanför lådan för att ladda min mobil.
Bra tänkt och det kommer säkerligen att fungera.
Tyvärr så står det sällan några förslag på vad man ska koppla in i dessa uttag, men som manualen säger,

• Förbrukare ska vara av samma DC-spänning som batteriet. Regulatorn förser förbrukare med ström från batteriet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Bra tänkt och det kommer säkerligen att fungera.
Tyvärr så står det sällan några förslag på vad man ska koppla in i dessa uttag, men som manualen säger,

• Förbrukare ska vara av samma DC-spänning som batteriet. Regulatorn förser förbrukare med ström från batteriet.

Om du behöver ha ett uttag bör ju det gå över batteriet, där har du alltid ström (Om inte batteriet är tomt förståss) :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Uttaget är väl tänkt (tror jag ) för att koppla in alla förbrukare i.
Jag tror mig ha förstått att det uttaget är till för om man ex. har några batterier och solceller som försörjer dem i kanske en liten sommarstuga eller dylikt som inte har någon annan laddning än just solcellerna till batteribanken.
Jag undrar om inte regulatorn även då förhindrar att batterierna blir för mycket utdragna med spänningsbegränsning, i alla fall i en del av regulatorerna. Med andra ord ett komplett elblock i sin ensamhet.
En solcellsregulator som är helt anpassad till en husbil eller båt brukar nog inte ha detta uttag.

M.v.h. JANKRO.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg kunne tænke, at udtaget er beregnet på en forbruger som du kun anvender når der er sol på panelerne.

Jeg kunne tænke mig, at for eksempel en lader til elcykel kunne bruges her. Det skal i så fald være en lader med stort input område op til max. fra regulatoren og output som passer til elcyklens batteri. den slags ladere findes.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Läser man manualen under 6.4 står det batterispänningsvärden finns en rad ” lågspännings bort koppling av förbrukare 11.1V
Kan vara så att den fungerar som batterivakt för att stänga av elförbrukningen när batteriets spänning sjunker.
Så är det på min regulator.
Jätte lämpligt ställe att koppla in en förbrukare.
Är lite tveksam till att använda den som batterivakt brytspänningen är väl väl låg.
Som Yankro skrev många solellsregulatorer är byggda för att sköta hela systemet själva
Göran i Björnarbo
 
Senast ändrad:

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Jag har motsvarande uttag på min Victron regulator. Har kopplat på en säkringsbox på uttaget som sedan försörjer 3 USB-uttag, router, gasolvarnare och tv.
Egentligen inget måste men för mig blev det enklare kabeldragning. Dessutom bryter regulatorn bort lasten om bodelsbatteriet faller under 11,5V.
Sista fördelen är att jag via en knapptryckning i appen kan bryta bort dessa förbrukare.
Men som sagt i en HB är inte lastutgången nödvändig oftast.
 
Toppen