• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV vs laptop???

F

F.d. 1539

Guest
Har en kanske korkad fråga men med risk för att bli idiotförklarad ställer jag den ändå.
Jag har köpt en SUPERNOVA anten till bilen och ska nu bestämma mig för om jag ska köpa en tv eller använda datorn som tv. Frågan är...hur får jag ström till datorn som ju inte kan gå på 12v????? Klarar en inverter av att driva datorn från bildens bodelsbatteri?

Vill ju inte vara beroende av att stå på ström för att se OS i sommar:spinny:!

Camilla
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.593
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: TV vs laptop???

Oavsett om du ser TV på laptopen eller på vanlig TV så klarar du dig knappast utan tillgång till 220volt om du skall titta mycket på OS.

Det finns konverter som omvandlar 12 volt till 19 som datorn brukar behöva. Bland andra så har Kjell o Co en (art. 44-473) på 120 watt för kr 439,- . Det finns en billigare på 70 watt men den håller inte.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: TV vs laptop???

Det finns inga korkade frågor.Det finns växelriktare i massor av storlekar. Fick ett tips av någon i klubben som sa att Conrad.se - Europas största postordervaruhus inom elektronik och teknik har en liten på 75 watt.Artikelnummer 51 31 75-8C Pris 139 kronor. Titta på din transformatorn så står det hur mycket den förbrukar.Står det ex 3.5 A så gångrar du 3.5 gånger 12. Summan blir i detta fallet 42 w Blir summan under 75w så skall den klara av att driva din dator. Detta gäller transformatorn ovan. Hoppas du förstår min beskrivning
 

Carina och Jan

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2024
Sv: TV vs laptop???

Till avdelningen för dumma frågor
Min datorladdare är 3,5 A men utspänningen 19 V. Det bör väl vara den spänningen på apparaten som ansluts som styr om det klarar sig och inte batterispänningen på 12 V.
Hälsningar Jan
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: TV vs laptop???

Jan.

3.5 amperé gånger 19 volt betyder att din laptop drar nästan 70 watt.

Dvs du behöver köpa en 12 till 19 volts konverter som klarar den effekten.

Mvh
Dag
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: TV vs laptop???

Jag använder min laptop (Vaio VGN-A497XP) även som TV. Konvertern berättar att den ger 19,5v och 4,7Amp (borde bli ca 91W). När jag använder den som TV vill jag koppla in extern ljudanläggning som drar 120W samt digitalboxen, som jag inte vet vad den kräver, men det kan väl inte vara alltför mycket, säg 50W, alltså omkring 260W.

Nu funderar jag på att köpa en inverter med "riktig" sinusvåg så att inte grejorna pajar. Har hittat både 300W och 600W hos både Conrad och Elfa. De stänger av sig själva när inspänningen från batteriet blir för låg och priserna är överkomliga (mellan 1.500:- och drygt 2.000:).

Nu till min fråga.

Hur länge kan jag ha de nämnda grejorna igång innan de slocknar och jag måste ladda bodelsbatteriet? Jag har sett någon formel för det någonstans i forumet men hur jag än letar nu så hittar jag det inte.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen