• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

TV-program om en husbilstillverkare

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2025
Sv: TV-program om en husbilstillverkare

Tack för tipset. Det ska bli mycket intressant att se hur det går till att få fram en så underbar farkost som en husbil. :wink:

/Per

F

F.d. 25017

Guest

Det kan omöjligt bli mer ingående än vår egen husbilsbyggares reportage här på forumet. Jag menar alltså bror.axelsons bygge. Det innehåller allt och jag ser fram emot det fortsatta bygget.

/Tommy L

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Vet du vad Anders Hj en Fleetwood Discovery 40 fot ny 07 a är nu nedsatt från 230 000 till 124 000 dollar = ca 750 000 sek då är det en diesel på 350 ,hk 3 st slide outs, tvättmaskin,2 st ac på taket, elverk 7,5 kw, 3 st tv från 17 tumm till 37, rundstrålande parabol,skinn soffor ,matrums möbler m m allt vad man kan önska sig.Tyvärr tillkommer 25 000 i frakt och 25% moms och tull men för lite över miljonen står den i Sverige.Problemet är att det är nästan på omöjligt att få någon Usa husbil inreggad i Sverige MEN DRÖMMEN LEVER KVAR .

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2025

Hejsan
Har en kompis som inporterade en husbil från USA, inga problem med besiktning och registrering.
Den är 12 meter, har fyra slideouts och är helt fantastig innuti, jag kan nog köra in min i hans hall.
Det skall bli mycket kul att se programmet, tack för tippset.
MVH KEJO 20

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Problemet med import av husbiler fra USA og canada oppstod oktober 2006 i og med EU sitt krav om EURO4 sertifikat på motorene. Kjøper en brukt som er rigistrert før den magiske datoen så er det ingen problemer.

I Norge som ikke innførte noen myk overgang har vi et spesialtilfelle: en tysk bil registrert første gang i Tyskland mellom oktober 2006 og mai 2007 vil bli nektet registrering i Norge hvis det ikke foreligger et EURO4 sertifikat.. Vet ikke om Sverige innførte myk overgang.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ser at de fleste de tilbyr i UK er med bensin-motor, en er bygget på MB Sprinter (tysk?) og den største med en Cummings Diesel - muligens en engelsk motor. Var selv i kontakt med Trippel-E i Canada som sliter med at nesten ingen US eller Canada bygget diesel motor kan bli godkjent for salg innen EU (muligens med unntak UK!!!!) - Vi er i den situasjonen at UK har masse unntak på lovgivnings siden i EU som utenforlandet Norge ikke har. Muligens kommer noe av dette av at UK ikke er med i Schengen mens Norge er med.

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Det går att köpa olika sorters Usa husbilar både stora och små i England -Tyskland- Holland.Problemet uppstår när den ska in i Sverige då bilen är över 3,500 kg är det andra regler som gäller ,jag har i dag igen för säkert för 20 e gången varit i kontakt med Fritz Brocelius expert på import på bilprovningen i Kristianstad. Han har bistått med mycket hjälp i frågor om godkännande av olika saker på husbilen, hela gas systemet måste bytas ut det gäller även panna,spis kyl-frys (ev går det att bygga om)sen har vi bromsar som inte uppfyller Svenska krav och avgasrening trots att Californien har otroligt hårda krav räcker inte detta till i Sverige som mäter på ett annat sätt.Nu är det Sverige som har dessa krav det går att registrera i ex Tyskland sen går det bra att köra här med samma bil som inte blir godkänd av Svensk bilprovning.

F

F.d. 1997

Guest

Repriser sänds på torsdag 28/8 klockan 02:00, klockan 13:00 samt klockan 19:30.
/David

Toppen