• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tv problem

Larisarune

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Tranås
HBK-Nr
29467
Medlemskap
2024
Jag har en fråga!
Vi har en tv/bil två år i bruk och nu fungerar inte tv för normala kanaler har alldrig varit problem med kontakt men nu tredje säsong verkar det vara kontakt problem,
vad skall man ha för enkelt kunna se de vanliga kanaler + kanske mer på ett enkelt sätt
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Under hösten så gjordes de sista (28 oktober 2021 )uppdateringarna/förändringarna i marknätet.
Och alla kanaler sänds nu i formatet MPEG4.

Du kan testa att göra en kanalsökning, fungerar inte det - är din TV troligen för gammal och klarar bara förra formatet MPEG2.
Tror det var kanal 88 man kan se en testbild. Ser du den men ingen annan, då klarar TV´n inte det nya formatet.

Lösningen är då att skaffa en digitaldekoder, finns för ca 200kr och uppåt, tex på Amazon. Eller så får du köpa en nyare TV.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, kanal 88. är det. Efter en sökning slå in kanal 88, om den syns så har du dessutom lite förklaring på varför bara den syns.
Om TV'n var "ny" för två år sedan så fick du en relativt gammal TV monterad i bilen tyvärr.

M.v.h. JANKRO.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Vad jag läst så måste TVn vara nyare än 13 år för att fungera med det nya sändningarna. Men det enklaste är ju att kolla med en annan TV som man vet fungerar. Jag fick inte igång TVn efter vinterförvaring och provade allt möjligt. Till och med en annan antenn......Men det visade sig till slut att det blivit avbrott i antennsladden närmast TVn som ju sitter på en ledbar arm där sladden böjs varje gång TVn fälls ut!
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Vad jag läst så måste TVn vara nyare än 13 år för att fungera med det nya sändningarna. Men det enklaste är ju att kolla med en annan TV som man vet fungerar. Jag fick inte igång TVn efter vinterförvaring och provade allt möjligt. Till och med en annan antenn......Men det visade sig till slut att det blivit avbrott i antennsladden närmast TVn som ju sitter på en ledbar arm där sladden böjs varje gång TVn fälls ut!
Kompisen hade en TV som var 7 år gammal och den funkade inte med den nya mpeg4-tekniken....
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det har inte med åldern att göra om den klarar mpeg4, det har med tekniken. Det såldes apparater för 4.5 år sedan som inte klarade det även om de var få. De såldes däremot billigt. Det går ju iofs alltid att skaffa en box som fixar det.
 
Toppen