• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

TV-problem, satelitmottagare.

BEjonsson

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
13686
Medlemskap
2025
Hej!
Vi har en satelitmottagare av märket Oyster. Efter att ha bytt tv från en 16 tum till en 22 tum, led, har ett irriterande problem uppstått då mottagningen hakar upp sig, försvinner några sekunder för att sen återkomma. Det märkliga är dock att vi inte verkar tappa i händelsen utan att programmet fortsätter efter 3-4 sek. där bilden slocknade, verkar oxå, att det är minst problem i början av t.ex. en film, men blir mycket mer i slutet. :mad:
Beror det på den nya led-tv:n eller på satellitmottagaren? har provat på olika platser med bra mottagning. Vi har canal-Digitalkort.
:confused:
Någon som har ett svar eller tips/råd?
Hälsning, Bosse.

Senast ändrad:
Sv: TV-problem, satelitmottagare.

Hejsan!

Hur många volt har du när du tittar på tvn ?
På vår tv behöver vi över 12 volt för att antennförstärkaren
ska fungera och när strömmen är under 12 volt så börjar bilden hacka och signalen försvinner.

Vi har samma problem med Canal-digital på vår hemma Tv,plötsligt blir bilden svart och försvinner några sekunder,för att sedan återkomma.
Vi har haft kontakt åtskilliga gånger med Canal digital,som bara svarar att man skall dra ut sladden några minuter,,men inget hjälper,troligtvis problem för många Canal digital kunder.
Ingrid o Stig

Jag har hört från husbilsföretag att de inte alltför sällan får in kunder med "tv-problem" det är då 12V-tv, dessa som jag förstår är känsliga på spänningen, och är kanske tänkta att drivas via transformator.
Ju billigare tv (typ:NetOnNet) desto känsligare för överspänning >12V.

Vi köpte vår husbil privat av en husbils/husvagns-reparatör, och i den har han monterat en 230V-tv, drivs via omformare, bästa lösningen enligt honom.

Fenomenet med bilde som fryser og kommer tilbake kan ha sammenheng med CA Modulen, jeg hadde et slik problem og prøvde å bytte til en ny CAM og problemet forsvant. Jeg hadde og endel tillfeller av full låsning i stedet for at vi fikk tilbake bildet. Da løsnet det endel gnger ved at jeg trakk ut CAM fra CI slotten og dyttet den inn igjen. MEN alle feil forsvant når jeg satte inn en ny CAM av annet fabrikat - fortsatt Conax.

Hej !
Om du har HD-box Canal digital som är ansluten med HD-kab kolla i menyn under
boxer-inställningar vad du har för HD-upplösning.Jag har haft samma problem sen jag bytte till
HD-box. Fick ny Hd-kab vilket inte hjälpte. Fick en ny HD-box vilket heller
inte hjälpte. Jag gick in i menyn och ändrade HD-upplösningen från 1080i
till 720p efter det är problemet borta. Antagligen beror det på själva TV-
apparaten.

Låter som en trolig orsak särskilt efter att ha talat med en tv-tekniker som sa att canal-digital har problem med sina HDkanaler ska testa att sänka upplösningen till 720 nästa gång vi är ute,tack för tipset.

Hej!
Nuläget: Nu fungerar Tv:n utmärkt! :)

Åtgärd: Bytte tv, från Andersson till DM tech!
Efter lite inställningsproblem med boxen så har det funkat fint! Men oj så känsligt för träd som är i vägen! Gäller att ha fritt läge för parabolen! :)

Vad skönt att det löste sig. Det verkar som olika tv apparater är olika känsla /bra för att ta emot signaler. Vi hade samma problem som ni men fick vår dmtech utbytt mot en 22 tums Ltc och sedan fungerar allt perfekt...

Tillbaka
Toppen