• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tv:n--Bilstereon

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Tv:n--Bilstereon

Antingen går det att använda en kabel om det finns ett sånt uttag på
radion, tror det heter rca men lite otympligt med en kabel mellan TV och radion. Eventuellt finns också ett sånt uttag bak på radion. Jag köpte en FM sändare på NetONet Fungerade utmärkt i min bil och absolut bäst tycker jag.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Tv:n--Bilstereon

Jag har gjort en sådan koppling.
Köpte en kabel t ex Anslutningskabel 3,5mm Svart, 5 m > 3,5 mm-kablar | Kjell.com
Ena ändan sätts i hörlursuttaget på TV:n och den andra ändan i AUX-ingången på radion.
TV:ns högtalare stängs då av och på radion växlar man mellan FM-radio och AUX med ett tryck på volymratten.
Detta på den radio som jag har i bilen.
Kontrollera först vilken möjlighet din radio har.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Tv:n--Bilstereon

vVad är FM sändare och var sätter man denna ?? Finns det lite mer utförlig info :)
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Tv:n--Bilstereon

Batteritid 3-4 timmar tycker jag gör att den modellen går bort...
Borde finnas en med strömmatning via USB, som man tar från TVns uttag :)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Tv:n--Bilstereon

Otympligt med en lång kabel hängande genom bilen
Bättre i så fall med ett extra batteri till FM sändaren ibland
170 kr på netonet
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tv:n--Bilstereon

Finns med 12v på Kjell&Comp
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    398,4 KB · Visningar: 41
Senast ändrad:

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.613
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Tv:n--Bilstereon

Om du använder kabel mellan enheterna kommer du förmodligen att behöva en galvanisk avskiljare > Sök | Kjell.com för att inte endast få ett kraftigt brum i högtalarna. (Anderson TV behövde sån iaf)
Galvanisk avskiljare > Tillbehör för högtalare, aktiva, passiva | Kjell.com duger gott i kvalitetsavséende.

Tack för tipset. Har kopplat in ett antal ljudkällor mot Aux/line in men aldrig fått problem. Nu finns det en lösning när Murphy kommer... Tackar, hälsar Björn
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Tv:n--Bilstereon

Jag har gjort en sådan koppling.
Köpte en kabel t ex Anslutningskabel 3,5mm Svart, 5 m > 3,5 mm-kablar | Kjell.com
Ena ändan sätts i hörlursuttaget på TV:n och den andra ändan i AUX-ingången på radion.
TV:ns högtalare stängs då av och på radion växlar man mellan FM-radio och AUX med ett tryck på volymratten.
Detta på den radio som jag har i bilen.
Kontrollera först vilken möjlighet din radio har.

Hej,har nu införskaffat en sladd.Kopplat mellan tv:n och radion,blev bara ett brummande.

Göran 307
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Tv:n--Bilstereon

Har en annan lösning som ger ett mycket bättre ljud än via bilsterohögtalarna...
trots att jag bytt ut orginalen mot bätte så blir inte ljudet i närheten av vad Bose-linken presterar...kopplas via aux till tv, bilstereo och Blåtand till data, mobil och platta.
Det bästa av allt är att den kan användas till annat också.
Kostar men smakar gött...

SoundLink Bluetooth mobilhögtalare II | Bose
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.613
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Tv:n--Bilstereon

Mycket underligt att det bara blev brum... Har du kollat TV Uttaget med en hörlur? Vad är det för typ av ingång på bilstereon? Impedansfel?
Jag resonerar gärna med dig om du ringer 0705-334262, hälsar Björn
 
Senast ändrad:

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Tv:n--Bilstereon

Mycket underligt att det bara blev brum... Har du kollat TV Uttaget med en hörlur? Vad är det för typ av ingång på bilstereon? Impedansfel?
Jag resonerar gärna med dig om du ringer 0705-334262, hälsar Björn

Men tanke på vad jag skrev ett par inlägg högre upp i tråden så är jag inte alls förvånad över fenomenet. Det är snarare förväntat med potentialskillnader vid såna här kopplingar.
Det avhjälps med en isolationstrafo av den typen jag länkade ovan (välj den för 199kr, (39607) Den dyrare har varit felkonstruerad tidigare, då aluminiumlådan var i kontakt med båda sidors jord.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tv:n--Bilstereon

Brumm oppstår også ved jordingsloop på lavsignal ledninger, denne kan endast kuttes med et galvanisk skille. En skjemkabel kan i noen tilfeller forsterke problemet om en ikke kutter jordforbindelsen i ene enden av skjermen.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Tv:n--Bilstereon

Skärmad kabel hjälper om det finns en störande miljö runtikring, t ex i hus med 230V-ledningar (eller högspänning). I detta fallet kommer nog störningen direkt från TVn via kabeln.
I princip är det bra att ha skärmad kabel, men här är nog problemet ett annat. Galvanisk avskiljning som påpekats ovan.
 
Toppen