• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

TV med PRV och problem med Oyster 85

F

F.d. 1470

Guest
Startar en ny tråd. I tråden om Dantax m.fl. har vi diskuterat problem med Andersson och andra små TV tillverkade på samma fabrik (Dantax, Philips, Finlux m.fl), enligt JR tillverkade i Turkiet, och koppling till Oysters satellitmottagare.

Har nu provat både Andersson (2 st) och en Dantax. Alla har problem med bandningar i bilden, vissa får t.o.m. svart-vit bild om man går via scart men blir i färg via komopsit komposit (gul, röd och vit in i en vanlig 3,5mm plugg som det ju finns uttag för på dessa apparater, vanlig RCA-ingång saknas ju). Samtliga hade ljudstörningar men dessa kunde fås bort med Kjell o Co:s galvaniska isolator.

Har jagat JR om filter på videosignalen också men inte fått någon lösning där ännu, de säger sig leta leverantör.

Hade sedan tidigare en LTC (båtbranschen säljer) som fungerar bra så jag köpte en till idag (2150 kr på Hjermans). Behöver en även i huset så jag kan spela in, se nedan. Klart bättre generellt intryck och bättre bild och ljud än Anderssons, dock fortfarande svag bandning i bilden.

Mest fascinerande är dock att även denna nya LTC spelar in på USB-sticka okrypterat. Så man kan sitta hemma och banda program och kopiera över dessa filer (trådlöst och med vanlig filhanterare till i alla fall Surface 2 och Android och spela upp dom direkt). Använder man sedan Netgears PTV3000 miracastmottagare i HDMI-uttaget på TV:n så får man uppspelning trådlöst på TV:n i husbilen och båten. Perfekt för oss som ofta är med husbil och båt på ställen utan parabolmottagning (när man kör och i alperna) och med båten på somrarna i Danmark och Tyskland.

Mig veterligen är LTC de enda som gör detta okrypterat, alla andra märken jag kollat (nästan alla) bandar krypterat så man bara kan spela upp på samma apparat. Undrar varför LTC går (kan gå) förbi detta "kopieringsskydd".

Anders

F

F.d. 58573

Guest
Sv: TV med PRV och problem med Oyster 85

En del avancerade lösningar du berättar om som jag inte begriper något av, men bandningen på husbilens TV blev jag enkelt kvitt genom att köra min Andersson från 230V via den medföljande batterieliminatorn.
Eftersom vi har identiskt lika bilar så kan jag berätta att jag lät grena 230V från uttaget på toaletten. Rakt genom väggen där så hamnar du alldeles intill TV-apparaten och den är alltid ansluten till detta nya 230V-uttag. Alla uttag blir strömförande när jag slår på min omvandlare 12V -> 230V.

aake

F

F.d. 1470

Guest

En del avancerade lösningar du berättar om som jag inte begriper något av, men bandningen på husbilens TV blev jag enkelt kvitt genom att köra min Andersson från 230V via den medföljande batterieliminatorn.
Eftersom vi har identiskt lika bilar så kan jag berätta att jag lät grena 230V från uttaget på toaletten. Rakt genom väggen där så hamnar du alldeles intill TV-apparaten och den är alltid ansluten till detta nya 230V-uttag. Alla uttag blir strömförande när jag slår på min omvandlare 12V -> 230V.

aake

Jo, jag läste det. I min bil spelar det ingen roll för problemen om jag går via 230 eller 12 v. Dessutom vill jag inte köra inverter i onödan. Var satt din, jag har inte hittat någon originalmonterad i alla fall?

Anders

F

F.d. 58573

Guest

Jag beställde i samband med bilköpet montering av en MT 1500 SI-N och fick den monterad i förarhuset på väggen bakom förarstolen, inget som är i vägen på något sätt.

Alla 230V-uttag är inkopplade på invertern utom ett uttag jag har låtit montera i förrådet för drift av min frysbox, till vilken jag inte vill överlåta åt boxens automatik att välja energikälla.

aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

aake sin løsning gir et galvanisk skille på jord i strømforsyningen. Det kan virke som bandingen kommer fra en jordloop som fungerer som antenn for forstyrrelser fra omverdenen. For å teste denne teorien kan en forsøke å benytte strømforsyning fra et løst batteri det skulle fjerne all bandning.

en permanent løsning på dette problemet kan være en ferritring for hver av plus og minus ledningene til strømforsyningen til TV - tre lederen noen varv rundt ringen.

F

F.d. 25023

Guest

Vi köpte i Tyskland en Alphatronics 19", kvalitetsapparat med inbyggda receivrar för mark, kabel och satellitsändningar samt DVD som inte behöver, inspelning och utspelning från minnesticka eller hårddisk.

Utmärkt ljud och HD-bild på både230V hemma eller 12Vi bilen utan några som helst attiraljer och bara en Alphatronics-inneantenn i form av en sticka på 15 cm hängande i fönstret.

Se närmare: alphatronics - 12 Volt LCD TV - 12 Volt LED TV - Mobile Fernseher - Hergestellt in Deutschland

Min uppfattning är att köper man billigt så får man dåligt...

jyrki

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Jag har en Grundig 19 VLE 2101 T2 och den fungerar klockrent ihop med Oystern.
Kör på 12V o Scart. Inga störningar ´varesig på bild eller ljud.

Riktigt bra mediaspelare i den TV:n dock lite strul med DTS ljud på Divx filer.
Krypterar dock inspelning på USB. Men inget jag använder i ngn annan TV.

F

F.d. 1470

Guest

Enligt JR så är det ett generellt problem med de Turkiskt tillverkade tv-apparaterna såsom Andersson, Philips, Finlux, Dantax m.fl. Och Oyster satellitmottagare. Inga problem vid vanlig antenn och heller ingen skillnad om man kör 230 eller 12v vilket också är min erfarenhet. Galvaniska isolatorer tar bort jordloopen, gäller bara att hitta en för videosignalen också (eller kanske Knuts ferritring).

Anders

Toppen