• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tv installation pössl roadcruiser, förberett?

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Mycket elgrejer blir det. På senaste resan till Italien i värmebölja så gick säkringarna titt som tätt. Det som knäckte det hela var den extra kompressorkylen i garaget…
allting har legat på det två ”säkringsslingorna” krets 1 och krets 2, ( via ebl 119) så en grej för mycket. För att få ordning på detta så tänkte jag lägga alla mediaenheter på en egen krets, nämligen den som heter TV. Så kan jag samla router, dator och en blivande extraskärm på samma säkring och så blir det ”kraft” över till både kompressorkylen, lampor och en fantastic vent som går på högvarv i värmen.
lätt ordnat tänkte jag och öppnade kopplingsdosan som sitter i skåpet bredvid där tv:n ”alltid sitter” på en plåtis ovanför passagerarstolarna mot toaletten,men tji fick jag, där fanns inga kopplingar förberedda…

så min fråga till forumet, kan verkligen en tysk husbil inte ha förberett för tv och parabolinstallation?
( har knappast mött en tysk utan dessa grejor)
Eller har jag letat på fel ställe?

det borde finnas framdraget någonstans, säkringen till tv kretsen sitter ju i sedan bilen var ny, till skillnad från ”extrakretsarna” på ebl:en….
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Var glad att säkringarna går.
Kontaktstyckena i Schaudt's EBL är en svag punkt, jag har sett flera sådana EBL med sönderbrända kontakter.
Jag skulle dra kablar direkt från bobatteriet, eller möjligen bakom kylen (ifall man inte kör den på 12V) till extra 12V-uttag för lite större förbrukare.
Vill man vara extra noga kan man reläa matningen via EBL, så bryts spänningen vid låg batterispänning.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Jodå, jag är inte missnöjd med att säkringarna går, då gör de ju nytta !

Tanken på att "tjuva" strömmen från kylskåpet låter riktigt smart. Det är lätt kabeldragning från kylskåpet till garaget där vi har kompressorkylen samt att vi aldrig använder 12 volt till kylen, vår kyl är manuell utan AES så vi startar på gas och så går den så hela tiden..
För då ingår även garage uttaget i EBL systemet med dessa fördelar....
Mycke bra Peter :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jodå, jag är inte missnöjd med att säkringarna går, då gör de ju nytta !

Tanken på att "tjuva" strömmen från kylskåpet låter riktigt smart. Det är lätt kabeldragning från kylskåpet till garaget där vi har kompressorkylen samt att vi aldrig använder 12 volt till kylen, vår kyl är manuell utan AES så vi startar på gas och så går den så hela tiden..
För då ingår även garage uttaget i EBL systemet med dessa fördelar....
Mycke bra Peter :)

Gjorde själv denna lösning 2015, driver en kompressorkylväska i garaget 24/7, har fungerat störningsfritt för mej sedan dess, kör alltid kylen på gas, eller 230V ifall jag skulle råka komma över det.
Snåla inte på kabeldimension, för att slippa spänningsfall.
 
Toppen