• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tv i husbil

F

F.d. 56015

Guest
Hej allihopa.

Vi har lite undringar kring tv i husbil, nu är det väl inte tänkt vi skall sitta å glo på tv hela tiden i bilen tvärtom, men ruskväder lär nog förekomma :).

Den bilen vi hittat har ingen tv nu, fast säljaren har ju, eller går det att köpa vilken som helst på El giganten, Media Markt hur funkar det med fästen?

Och vad skall man välja för bolag för att ta i mot signal, vad behöver man modem, antenn, eller?

Vilket bolag har bäst mottagnings signal om man rör sej i Sverige, Norden?

Med Vänliga Hälsningar:)

Christer Kicki och Chilli.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tv i husbil

Det viktigste med en tv for husbil er at den klarer å gå på uregulert 12V.

Om tv har innebygget dtv mottaker som klarer alle svenske kanaler også HD bør den klare lokale sendere i andre land med en enkel antenne. For betalkanaler trenger en boxer.

Men vil en se svenske sendinger utenfor landets grenser er det to muligheter, internet eller parabol. Begge disse løsninger er diskutert i flere tråder allerede.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tv i husbil

Ta god tid på er, det finns tyvärr mycket som inte är speciellt bra i TV-marknaden när det gäller 12 volt. Ofta väldigt dålig ljusstyrka.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Tv i husbil

Istället för att leta ihjäl dig efter en tv som tål spänningsvariationen i en bil, så skaffa en sån här:
Datorladdare för bilen 72 W > ComOn | Kjell.com

Fungerar perfekt och stabiliserar spänningen perfekt.

Vad har du för tv-lösning hemma?
Det finns ju tvillingkort/abb, play-tjänster o.dyl som kan vara väldigt värdefullt att fundera på.

Själv kör jag allt via nätet på telia-play, och en plex-server i källarn för att ge mig filmer/serier som jag redan har.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Tv i husbil

Dessa TV fungerar mellan 9 och 16 Volt (även 230 V med medföljande spänningsaggregat). Jag har 2 st. Fungerar utmärkt.

TV
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tv i husbil

Istället för att leta ihjäl dig efter en tv som tål spänningsvariationen i en bil, så skaffa en sån här:
Datorladdare för bilen 72 W > ComOn | Kjell.com

Fungerar perfekt och stabiliserar spänningen perfekt.

Vad har du för tv-lösning hemma?
Det finns ju tvillingkort/abb, play-tjänster o.dyl som kan vara väldigt värdefullt att fundera på.

Själv kör jag allt via nätet på telia-play, och en plex-server i källarn för att ge mig filmer/serier som jag redan har.

Den ger 15-24V de flesta TV skall ha 12V?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tv i husbil

Hejsan, som du redan sett så finns det olika lösningar beroende på vad man vill se, och var man vill kunna se på TV.
Även lite beroende på vad ni har för TVsystem hemma som ni ser på TV med?

Det enklaste om man vill slippa parabol på taket eller att använda en dator med bra uppkoppling och bara vill ha en "vanlig" TV lösning, är en bra liten elektronisk antenn på taket och en vanlig plattTV som helst bör gå direkt på 12Volt.
Men då kan du bara se på svensk TV i Sverige och får då nöja dig med de lokala kanaler som du kan få in om du åker till andra länder.

Då ser du TV med det digitala marknätet i Sverige och kan få in TV1, TV2, TV4, TV6 samt några till och en del lokala kanaler beroende på var du befinner dig utan extra kostnad.
Om du vill se fler kanaaler som är kodade så får du skaffa dig en liten kortmodul till TV'n och ett kort från Boxer som kodar av det som du väljer som programutbud.
Det finns lite olika stora utbud och även en del varianter på om du bara har nytta av kortet på sommaren.

TVapparater brukar vara lite överpris på hos campinghandlarna så man kan gott köpa på något annat ställe. Men man får se upp för de försöker hela tiden sälja en del TV med lite äldre kanalsystem, och även en del som inte funkar så bra på 12Volt från ett bilbatteri. Men det är bäst att få det sista som kommit ut, så TV'n funkar så länge som möjligt.
Sedan får man tänka ut hur stor TV man vill ha eller som får plats på lämpligt ställe. Man brukar få välja en mellan 16" och upp till 24" för att hålla sig på lämplig nivå för batteridrift och även utrymmet.
Fästena på TVapparater är standard på baksidan om man inte använder originalfoten. Det är fyra skruvhål som passar i de olika väggfästen som förekommer. Det finns dock lite olika hålbild på de fyra skruvhålen beroende på hur stor eller tung TV'n är, men det är ingen svårighet att få till rätt.

Skriv och tala om, om du tycker att det räcker med svensk TV i Sverige eller om du vill se svensk även när du är utomlands. Tala även om hur stort programutbud du helst vill ha, och hur stor TV som får plats.
Då kan du få lite mer precisa uppgifter på vad som är lämpligast för dig och kanske mest prisvärt att köpa för ditt behov.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Tv i husbil

Det är svårt att ge några specifika råd annat än det man själv väljer men i grunden handlar det nog dina behov som får styra vilken teknik du ska välja.

Marksänd digital-TV (Boxer): En hyfsat modern TV har oftast en inbyggd mottagare. Komplettera med en antenn och du kan se alla marksända kanaler "Free To Air" typ SVT1, SVT2, Fyran, Sexan, Kunskapskanalen, Barnkanalen m.m. Med ett Boxerkort i TVn kan du se det mesta. Fördelarna är att det är enkelt och billigt. Nackdelarna är väl utbudet framförallt utanför Sverige samt att man måste göra en kanalsökning efter varje gång man har flyttat sig.

Parabol: Många använder helautomatiska paraboler på husbilstaket. Fördelen är väl att du kan få in det mesta även utanför landet. Nackdelen är att det är lite mer tekniskt komplicerat och dyrare.

TV via bredband: Fördelen (och kanske nackdelen ;)) är att det finns en djungel med lösningar. Med ett mobilt bredbandsabonemang i bilen med mycket stor (helst fri) surfmängd så är möjligheterna enorma. Streama TV via färdiga tjänster, från egen server o.s.v. Playkanaler, Netflix, Youtube m.m. m.m. Nackdelen är att du behöver ha tillgång till internet med stor bandbredd och hög hastighet.

Sedan finns det ju möjlighet att kombinera teknikerna. Själv har jag valt en enkel 12V TV från NetOnNet med inbyggd boxermottagare och en bra antenn och det har funkat mycket bra. Dessutom har jag ett lokalt nätverk i bilen med en router som kan ansluta både till Wifi och 4G. Med det kan jag streama allt jag kommer åt från internet till till TVn.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Tv i husbil

Kolla på tv
Nyligen fick Sveriges populäraste tv-kanal SVT Play stöd för Chromecast i Android-versionen, och senare under våren blir det även möjligt för Iphone/Ipad. Du kan förstås även välja andra tv-kanaler, exempelvis TV4 Play, norska NRK och reklamstationen Red Bull TV. Observera att alla utländska program inte alltid är tillgängliga i Sverige.

Detta fungerar klockrent för oss med en 22" Grundig 12v, det blir mer och mer kanaler som använder detta.
Även på iPhone och iPad idag.

/Pelle
 
Senast ändrad:
F

F.d. 23991

Guest
Sv: Tv i husbil

I vår lilla husbil slängde vi ut tvn för datorn har vi med vart vi åker. Skaffade ett PCTV stick till datorn som även avkodar Danska kanaler en liten magnetantenn som vi har inne i bilen.
Visserligen liten bild men datorn är lätt placerad i bilen.
Det sämsta är att det tar lång tid att söka kanalerna.
Vill minnas hela kittet med fjärrkontroll var ca 400 kr på Kjell.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Tv i husbil

Vi har löst det så här:
LTC-tv 19" (hoppas inte detta betraktas som reklam) klarar normala spänningsvariationer i en husbil, enligt vår erfarenhet.
Parabol på taket för att kunna ta in svenska kanaler så långt söderut som Paris.
Tvillingkort för Canal Digital, då vi har CD hemma.
OK, parabolen är förhållandevis dyr, men ack så bekväm att använda. Enda nackdelen är att man alltid måste ha "fri sikt" till satelliten (inga träd i vägen).
Vi har en "nödantell" för markbundna kanaler, men denna använder vi nästan aldrig.
 
Toppen