• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV - format och bildformat

F

F.d. 2621

Guest
Vi har ett särskilt fack för TV:n med utdragbart och vridbart fäste, där den förvaras bra och inte syns utifrån när den inte används. Jättebra, men TV:n får vara max 40 cm bred för att få plats.

Nu har vi hittat en 15" TV med inbyggd digitalbox och DVD-spelare, som även funkar fint hemma som "frukost-TV". Märket är LAVA och sägs vara "svenskbyggd". Problemet är att den endast har bildformatet 4:3, som verkar betyda att man inte kan se DVD-filmer "i riktiga proportioner", kanske inte heller vissa TV-program / filmer? Det blir störande nog i längden.

Vet någon hur det framtida TV-formatet kommer att vara? Kommer allt mer eller mindre att bli i 16:9-formatet eller annat? Försvinner 4:3 helt snart?
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: TV - format och bildformat

Jag är inget orakel men jag tror att i längden är 4:3 formatet dött. Tom SVT sänder nyheterna i 16:9. Kan kanske vara en indikation vart vi är på väg...
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: TV - format och bildformat

Jag tror också, att nyheterna i de flesta kanaler sänds i formatet 16:9, men det jag inte förstår, är att när de sändningarna tas emot i 4:3-formatet, så bibehålls de riktiga bildförhållandena. Med andra ord; man missar väl en del av bildens bredd, får en svart remsa uppe och nertill på bilden, men bilden blir inte förvrängd. Och det kan man ju lätt acceptera men inte förvrängda bildförhållanden.

Och den här TV:n är ju helt ny, kommer ut på marknaden nu. Varför ha inbyggd DVD med endast 4:3-formatet?!? Vanliga människor förvandlas till 2 m långa och slanka mannekängtyper!!
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: TV - format och bildformat

Hej
Skärmens storlek skall vara av den bredare typen för att du skall kunna se bredbildsändningar 19:9
säkert är att väldigt lite kommer att på sigt vara kvar i 4:3 formatet.
Tyvärr säljs det fortfarande en hel del Tv av den gamla storleken.
Så min rekommendation är att satsa på en liten bredbildstv, tyvärr blir detta svårt inom 15"
Lava's minsta är 19".
PS det där med svenskbyggd är bara nonsens.DS
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: TV - format och bildformat

Hej igen Concurro
Såg att du har n. samma bil som jag o troligen samma Tv-utrymme i ett skåp med jalusi.
Jag fick in en 19" efter att ha skippat DVD kravet o har en lös Sangem digitalbox.
Tv,n är en 220V o for sin ström via en liten converter
Tv-n gick in i skåpet precis efter att jag justerat fästet uppåt.
Sangem'n bor på tv,s rygg tillsvidare o det övriga är inbyggt i skåpet bredvid.
Har påtalat för Dethleffs att skåpet är på tok för smalt för de nya Tv,na
Därför valde jag Samsung LE-19R71BX-XEE efter att ha letat tills jag tröttnade.
Du får gärna kontakta mig om du vill veta mer
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: TV - format och bildformat

Jag har en 19LS4 LG 220V. Den är några cm mindre än Samsungen. Finns nu med inbyggd digitalbox och heter då 19LS4D.

Tänka bara på att ska man driva den med en inverter så räcker inte en 150 watts.
Startströmmen är så stor så den kommer inte igång. Köpte en 600W inverter i stället.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: TV - format och bildformat

Tack för bra kommentarer!
Saken är klar, TV:n med endast 4:3 lämnar jag tillbaka byts ut mot en OPPO 15" också den 12 V (+ 230 V adapter), inbyggd digitalbox och DVD. Den är visserligen 43 cm bred och går därför inte in i det speciella facket med jalousidörrar, men det får vi offra. Man får bygga om det till barskåp eller någon annan väsentlig utrustningsdetalj. TV:n får man förvara på annat lämpligt ställe och ställa upp på t ex spisen när den ska användas- huvudsaken är väl ändå att man får bra bild!

Att ha och rätt utrusta en husbil verkar vara något av en kompromissernas stora konst.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TV - format och bildformat

Prøv om den ikke går inn på skrå (Snet) en flattv kan godt stå diagonat i et skap.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: TV - format och bildformat

Nu é ré klart! Bytte idag till en 19" Lava, som funkar fantastiskt, med alla rätta bildformat och som får stå på bordet. I det lilla TV-facket går den in "på tvären" och får åka med där tills det är dags. Med lite omdragning av kablarna blev det till slut riktigt bra med TV nr 4!!

Nu återstår bara att få samma goda lösning på de övriga grejorna.
 
Toppen