• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tv-antenn marksänd signal

Mattssons

FD HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Åland
HBK-Nr
10069
Medlemskap
2021
Hej.
Finns det här ett tips på en antenn, runtstrålande utan riktningsbehov, som kan vara ett bättre alternativ än den TRIAX 150 som vi har monterad på vår husbil?
Vi har ofta dåligt eller ingen bild så fort vi hamnar lite ut i periferin från centrala orter. Jag är inte insatt i detta med antenner eftersom det inte varit av intresse, så kom gärna med ett eller flera förslag. Det skulle vara en antenn som är bra alltså!
Calle
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Tv-antenn marksänd signal

Köpte en rundsökande på Net-on-net som funkar bra. Det är monterad på en "gammal" stång så vi kan höja den 1 meter om det krävs. Har hänt en gång.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tv-antenn marksänd signal

Använd den du har, om den inte är monterad på mast, gör det, höjden över taket gör stor skillnad vid svåra förhållanden. Kolla att eventuell spänningsmatning till förstärkare är rätt inkopplad. :)
 

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Sv: Tv-antenn marksänd signal

Se till så att det finns en antennförstärkare inkopplad.
Hade en likadan antenn på min förra bil, och med antennförstärkare inkopplad så skulle det mycket till, för att jag skulle behöva höja masten.

Lycka till
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Tv-antenn marksänd signal

Triax har inbyggd antennförstärkare kolla att en led under antennen brinner. Då har den ström.

Leif
 

boerse

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024
Sv: Tv-antenn marksänd signal

Finns många bra antenner men som någon annan har kommenterat så är det viktigt att få upp den från taket. Nästan ett måste att montera den på ett rör som du kan höja upp. Det gör mkt mer en förstärkare.
 

Mattssons

FD HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Åland
HBK-Nr
10069
Medlemskap
2021
Sv: Tv-antenn marksänd signal

Saken verkar ha löst sig, en ny TRIAX som passade direkt i tidigare fästet, men uppdaterad version med LTE-filter har nu testats på parkering där gamlingen gick bet. Så det var en något enklare och äldre modell som var monterad på bilen. Får testa ett tag nu och hoppas det fungerar!
 

Mattssons

FD HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Åland
HBK-Nr
10069
Medlemskap
2021
Sv: Tv-antenn marksänd signal

Använd den du har, om den inte är monterad på mast, gör det, höjden över taket gör stor skillnad vid svåra förhållanden. Kolla att eventuell spänningsmatning till förstärkare är rätt inkopplad. :)

Hej
Jo hade kollat allt upprepade gånger, fick för mig att det eventuellt trängt in vatten under vintern och sedan fryst, men det förefaller vara fel variant, bara att hoppas nu
 

Mattssons

FD HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Åland
HBK-Nr
10069
Medlemskap
2021
Sv: Tv-antenn marksänd signal

Har hört/läst att den Omninova är bra, men fanns inte lokalt hos nån handlare här, men nu blev bytet enkelt eftersom bara kopplingen och antennen byttes utan andra ingrepp. Nästa steg blir väl att byta till denna om det tilltar igen!
Tack
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Tv-antenn marksänd signal

Saken verkar ha löst sig, en ny TRIAX som passade direkt i tidigare fästet, men uppdaterad version med LTE-filter har nu testats på parkering där gamlingen gick bet. Så det var en något enklare och äldre modell som var monterad på bilen. Får testa ett tag nu och hoppas det fungerar!
Antar att du även har TRIAX nätdel för 12V med 2 utgångar för TV / radio. Då skall även ett slutmotstånd 75 Ohm sättas i den oanvända utgången. http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenner-tillbehor/slutmotstand/slutmotstand-f-hane-75-ω-p30412

Jag har även satt en Antennförstärkare innan TV:en Antennförstärkare | Clas Ohlson
Den är på 230V och när jag inte har 230V tillgängligt använder jag en liten Inverter/Växelriktare Växelrikare 150 W med USB-port > 12/24 V till 230 V växelriktare | Kjell.com
//Eric
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Tv-antenn marksänd signal

En bild säger så mycket :)
 

Bilagor

  • Triax_IFP529_PI_anslut.jpg
    Triax_IFP529_PI_anslut.jpg
    19,2 KB · Visningar: 18

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Tv-antenn marksänd signal

Har gjort lite mätningar på antennsignaler från husbilsantenner. Nu när 4G-näten börjar bli väl utbyggda kan man många gångar se mycket starka signaler i antennen som kommer från mobilmaster. Så den viktigaste investeringen är en ny antenn med LTE filter som tar bort signaler över kanal 60 på UHF. Har man en passiv sprötantenn kan ett löst filter mellan antenn och förstärkare vara räddningen. Ibland är mobilsignalen mer än hundra gånger starkare än tv-signalen. Då kommer antennförstärkare och tv att överstyras (storkna) av det mobila och inga extra förstärkare hjälper utan snarare gör saken värre. 4G mobiler fungerar ju inne i husbilen men tv-signalen knappt går fram med extra förstärkare på taket, därav skillnaden. Verkar som mobilfolket vill komma åt ytterligare en bit av tv-kanalerna under där dagens LTE-filter skyddar, och då blir det dags att byta antenn igen om man hamnar illa nära en mobilmast. Men PTS har inte bestämt ännu.
Har jobbat med tvmottagning en stor del av mitt liv..
Conny J
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Tv-antenn marksänd signal

Efter att använt DigiNova några år och sen, efter diskussion här om Triax rundstrålande, så har jag monterat och försökt att använda denna. Jag är dock helt klar över att riktningsantennen är klart överlägsen rundstrålande. Den fungerar bara där jag får in signaler till DigiNova utan att vrida in riktningen, men på svåra platser är den totalt kass.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Tv-antenn marksänd signal

Har gjort lite mätningar på antennsignaler från husbilsantenner. Nu när 4G-näten börjar bli väl utbyggda kan man många gångar se mycket starka signaler i antennen som kommer från mobilmaster. Så den viktigaste investeringen är en ny antenn med LTE filter som tar bort signaler över kanal 60 på UHF. Har man en passiv sprötantenn kan ett löst filter mellan antenn och förstärkare vara räddningen. Ibland är mobilsignalen mer än hundra gånger starkare än tv-signalen. Då kommer antennförstärkare och tv att överstyras (storkna) av det mobila och inga extra förstärkare hjälper utan snarare gör saken värre. 4G mobiler fungerar ju inne i husbilen men tv-signalen knappt går fram med extra förstärkare på taket, därav skillnaden. Verkar som mobilfolket vill komma åt ytterligare en bit av tv-kanalerna under där dagens LTE-filter skyddar, och då blir det dags att byta antenn igen om man hamnar illa nära en mobilmast. Men PTS har inte bestämt ännu.
Har jobbat med tvmottagning en stor del av mitt liv..
Conny J

Du kan tro jag har tjatat om detta, men det är inte lätt att få förståelse för detta filter. http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/699039
 
Toppen