• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tv antenn får inte in svt

F

F.d. 73249

Guest
jag har en vision plus status 330 digital antenn på bilen
har försökt gogla på denna antenn men hittar inget
mitt problem är att
hur mycket jag än söker får jag inte in svt, men tv3 tv4 o tv5 får jag in
3an o 5an såklart kodade
tar jag in tvn i huset o gör en kanal sökning så får jag in svt så tvn fungerar
kan det vara så att denna antenn är för gammal för det digitala marknätet ???
någon som förstår sej på sånt här ?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.139
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det kan möjligen vara så att antennen i bilen behöver 5V-matning från TV:n.
Detta brukar gå att slå på via en inställning i TV:n
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, som många importerade antenner som saknar full anpassning till Sverige så verkar VHF bandet saknas i denna antenn. Men å andra sidan sett så brukar det bara ligga några udda HD kanaler där (beroende på vilken sändarmast som tas in) och SVT ligger vanligen på UHF bandet.
Antenn Vision plus.JPG
Du verkar dock bo i sydspetsen av Sverige? och där har man lite utlänsk sändarstandard med flera/nyare sändarmaster som sänder mer lokalt men samma frekvenser (vet inte helt ut), så jag vet inte var SVT ligger, men kan då säkert ligga på VHF bandet.

Som Västkustkamparen påpekar så har du troligen en förstärkare någonstans men den nöjer sig inte med 5V från TV'n utan skall ha 12V från bilen, så det kan ev. vara felet i stället/också.
Ungefär som denna dosa. Kolla så dioden lyser.
Antenn Vision plus matning.JPG
Så kolla förstärkaren, och om SVT ligger på VHF bandet hos dig som många campingantenner inte tar in.... Eller tar in dåligt.

(Det säljes fortfarande en hel del campingantenner som inte tar in VHF bandet. Som ex. det berömda skatboet där det står på kartongen att den tar in VHF bandet. Men det är en annan frekvens av VHF bandet där det bara sänds radiokanaler...... i England där antennen hör hemma :msn_wall:.
Den kan dock få in TV kanaler på VHF under bra förhållanden. Men i princip så behövs det ett par metallspröt ut på en fullt fungerande VHF antenn här i Sverige.)

Hoppas det inte blev för rörigt och krångligt. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nu bor TS i Trelleborg och i södra Skåne går SVT på VHF bandet så har antennen inte stöd för det så fungerar det inte.
 
F

F.d. 73249

Guest
jankro det precis sån förstärkare som sitter i min bil.
dioden på förstärkaren lyser
o tydligen fungerar ju antennen då jag kan se tv4
då är det som jag misstänkte att den inte fungerar med dom marksända svt kanaler
vilken antenn ska jag köpa som fungerar överallt, i europa
vil helst ha en liknande antenn
vi tittar bara på gratis tv, så ingen parabol o sånt
streaming o dylikt är inte aktuellt
jag är nämligen dator analfabet :twitcy: fattar noll o har ingen intresse av det
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag är inte helt up to date just nu med antenner så jag måste läsa på lite för det finns flera varianter av de man kan rekommendera.

Det finns säkert flera som är bra, men några som alltid har stuckit ut har varit av samma tillverkare TELEVÉS och heter typ Digi nova och Omni nova.
Digi nova'n är riktantenn och Omni nova'n är mer rundstrålande utan att behöva riktas.
Det finns för och nackdelar med båda. Omni och Digi.

Digi är bäst och har även spröt, men det kan bli lite styrigt om man inte alls vet vart man skall rikta den. Att titta på antenner på hus om det finns i närheten ger en fingervisning men annars får man lära sig... eller använda datorn o_O där man kan kolla var man är och var närmsta bästa mast finns. Man kan också rikta om den och söka två eller flera gånger tills man ser att man hamnat rätt.

Omni behöver inte riktas för den är rundstrålande, men allt som är universal är nog aldrig lika bra som special.
Man bör också välja var antennen skär bort övre frekvenser från mobilbandet... Men lägger man sig på 700 MHz så funkar den bäst i Sverige. Om man skall använda den utomlands så bör man ligga på 790MHz men kan då få störningar i Sverige.

Jag hoppas jag har hittat rätt och de senaste. Ingen är ju jättebillig heller..........

Här har du riktantennen som är bäst bara den finner vädersträcket och mest anpassad för Sverige. (Jag tror man får köpa 12V adapter separat.... Kolla.) Den reglerar även signalstyrkan till TV'n till rätt nivå.

Här har du rundstrålande anpassad för Sverige.

Här har du rundstrålande som funkar lite bättre i övriga Europa. Den kan ta några kanaler som den ovan sorterar bort som telefonstörning.

Jag hatar att inte hitta bästa TV när jag är ute och åker så här är en "uppfinning" för den slö'e.
ANTENN dubbel.JPG
Först gör man en sökning med skatboet (den övre) som är rundstrålande och hittar alla master som sänder i närheten.
Sedan kopplar man in Digi novan (den undre) och kollar/vrider in den mast som ger bästa signalen och gör en ny sökning med Digi novan/riktantennen då alltså i absolut rätt riktning.......... Klart, och bästa signal som finns just där man står.... Ja, jag vet lite nördigt.... Men funkar jättebra utan svordomar. Om man har bra signal/mast så duger det att bara använda skatboet och första sökningen.

Kan väl nämna att skatboet köpte jag från England (innan Brexit) och gav 685:- inklusive frakt. Samtidigt så var toppriset i en campingbutik här hemma ca. 2600:- för samma inte allt för bra antenn, och utan riktig svensk VHF som jag nämnde i förra inlägget.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 73249

Guest
WOW tusen tusen tack
ska kolla på dom där rundstrålande
förvisso lite dyra men säkert mycket bättre än va kjell, jula såna har
är aldeles för okunig på allt sånt här för att hålla på o söka master o sånt varje kväll
vi ligger alldrig mer än en natt på samma ställe
dom gångarna vi har varit ute i år har vi använd play på datorn, men det ju roligare o titta på tysk reklam på tv:twitcy:
än en gång tusen tack
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Bäst att tillägga. De här antennerna finns lite överallt och kan finnas till lägre pris. (Billigast är de i Italien men då gäller det att hitta en antenn med absolut rätt spec/nummer för svenska marknaden). Men se upp med att det är den de senaste varianterna som säljes. De har utvecklats vartefter och tyvärr är inte alla handlare (inte ens de seriösa) så jättenoga med att sälja de senaste om de har äldre på lager. På samma sätt som en del prånglar ut TV apparater som inte heller innehåller det senaste i kanalväljaren och system som snart kommer... Eller i värsta fall redan har kommit i sändning.
Det finns i alla fall Digi nova med enbart UHF också så se upp.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 73249

Guest
okeydokye, nu har jag ju numrena i dina länkar
jag fick ju med en stor pärm med manualer på alla grejor i bilen
det helt outstanding att man har sparat allt i en pärm, till o med alla bes
papper o alla reperations kvitton
o självklart även på antennen så jag kollade nu när jag vet att antennen ska klara vhf
se det gör den inte den har
uhf 470-860 mhz
fm 88- 108 mhz
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ok. vi tar lite extra info om VHF också.

Frekvensen på TV VHF är 174-230 MHz.
Det kan också stå kanaler: 5-12.
Ibland kallar dom också VHF för BIII/B3.

Anledningen till att VHF saknas på många antenner är att det bandet användes "in the beginning" till analog TV sedan när vi fick TV2 och t.o.m. TV4 så kom UHF bandet.
Det var då vi fick de första extraboxarna till apparaterna för det fanns inte UHF i TV'ns kanalväljare.
Sedan när vi fick mer avancerad sändning digital m.m. så skippade de VHF bandet och la allt på UHF. Därav så behövdes inte antenner med VHF.
Men.... ännu senare, inte så länge sedan med massor med kanaler och högupplöst TV så räckte inte UHF bandet till längre och man fick åter starta upp VHF och återinföra antenner som klarade de frekvenserna, till försäljningens glädjeskutt.

Jag ser att din antenn tar in UHF upp till 860MHz och då är du även långt uppe i frekvenserna som har tvingats att överlåtas till mobilbanden, och de kan gå in som tråkiga störningar i TV bilden.
Det är den gränsen som bör vara 700 i Sverige nu för tiden eller ev. 790 om man vill se alla TV kanaler nere i Europa.

Det finns små filter som kan sättas på antennsladden för att skapligt filtrera bort de höga frekvenserna om antennen är ok. för övrigt.
Men nackdelen är att filtret måste funka och placeras rätt i förhållande till antennförstärkaren/strömdosan (kolla), samt eftersom antennen tar in signalerna och de filtreras bort senare av filtret så är ju telefonskräpet redan en bit inne i antennsystemet, och det är mycket bättre att det inte alls kommer in och att redan själva antennen är bromsklossen. (Har jag läst om.)
Antenn filter 700MHz.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen