• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Två olika Nokian vinterdäck, någon som vet skillnaden?

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025
Funderar på att skaffa vinterdäck till husbilen. Jag har tittat på två olika friktionsdäck från Nokian.
Nokian Hakkapeliitta CR Cargo och även Nokian WR C Cargo.
Blir inte helt klok på vad det är som skiljer på dessa två däck. Mönstret ser ut att vara samma. Kan det vara däckblandningen som är olika? Kan det vara så att de är avsedda för olika delar av europa?
Finns det någon som vet något om detta?

ps. är det någon som har 16" vinterdäck till salu, så är jag intresserad.

//Nilhen

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Två olika Nokian vinterdäck, någon som vet skillnaden?

Hejsan nilhen, om man läser på Nockias hemsida så står det tydligt att CR är ett däck för nordiska vinterförhållanden och WR C är ett däck för mellaneuropeiska förhållanden och borde då kanske inte säljas i Sverige. Men däckhandlarna kanske får större vinst på dem :rolleyes:.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Nokian Hakkapeliitta CR Cargo är ett dubbfritt vinterdäck för nordiska förhållanden.
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Nokian WR C Cargo
Durable non-studded winter tyre for Central European winters

-----------------------------------------------------------------------------------------------

M.v.h. JANKRO.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Jag kör året runt på dessa: Nokian WR C Cargo
Durable non-studded winter tyre for Central European winters.

Enligt min däckhandlare är det det bästa alternativet som åretruntdäck.

//Tommy

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan Tommy-59. Det kan nog säkert stämma för om de är gjorda för mellaneuropa så är de troligen tillverkade för varmare klimat och mindre med snö, och borde då säkert passa bättre som åretruntdäck.
På större firmor som säljer över hela europa så verkar det som WR däcken har ca. 400:- billigare styckpris. Det kan man kanske ha i tankarna när man handlar.

Har du någon uppfattning av hur länge de håller mönstret som åretruntdäck ?

M.v.h. JANKRO.

Fredie W

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
2913
Medlemskap
2025

Året runt
Jag har skrivit det tidigare i samband med en annan diskussion på forumet.
Har kört ca: 3.700 mil på samma däck, Nokian Hakkapelitta CR. Åker varje år tor. Sverige-Spanien, så det är bara på asfalt. Vet att i samband med mycket regn är de helt suveräna. Innan de är redo för byte så har dom rullat över 4.000 mil. Har en tre-axlig 5-tonnare, så man får skifta emellanåt, samt att däcktrycket bör vara ca: 0,4 bar under det rekommenderade, för bättre hållbarhet.:spinny:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag är inne på min andra omgång Nokian WR C och de däcken fungerar fint året runt. Jag har dock vissa funderingar på Michelin vid nästa byte eftersom de håller längre men eftersom de är klart dyrare än Nokian så har det väl ingen större betydelse. Nokian rullar mjukt och tyst; sköna däck!

Jappe

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Har inte de exakta milen men jag bytte framdäcken förra hösten och då hade bilen rullat ca 4500 mil, bakdäcken är fortfarande ok och nu har bilen rullat ytterligare ca 7-800 mil.

//Tommy

Tobbe

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
6778
Medlemskap
2025

Hej
jag har Nokian Hakkapeliitta CR Cargo, fungerar bra på vinterväg även efter många sommarmil, åkte inlandsvägen från Mariestad till Svenstavik igår, funkar bra på "Plåtis" med bakhjuldrift.

F

F.d. 50335

Guest

Hej!
Påverkas bränsleförbrukningen när man kör på vinterdäck året om?

Dethleffs08 :rolleyes:

Toppen