• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tvättråd för husbil

sariin

HBK Medlem
Kommun
Vasa
HBK-Nr
44736
Medlemskap
2026
Hej!

Vad har oftast husbilar med aluminium panel för målarfärg? Är det någon slags 2-komponents mål? Typ epoxy? Hur ska detta tvättas? Samt finns det något man ska undvika?
Om man vill polera och få bort små repor, gör det som på en vanlig personbil?

Tacksam för mer input inom detta, vatten och såpa är känt

Om man vill polera och få bort små repor, gör det som på en vanlig personbil?
Nej, som antyds i inlägg #2 så är aluplåten i normalfallet inte lackad i vanlig bemärkeslse.
Färgskiket är mycket tunnt, tunnare än på en vanlig personbil, rubbing måste användas med omdömme.

Med det sagt, visst går det att polera en husbil, naturligtvis.

Med avseende på tvätt, undvik all form av kallavfettning/petrolium.
Dessa kan lösa fog och tätningsmassa på ett campingfordon.

Mitt tips för tvätt är att använda Globex 80, enligt anvisningarna för spädning.
Med för hög koncentration (högt PH) kan vissa platser få kemisk korrosion/spricka.

Nej, som antyds i inlägg #2 så är aluplåten i normalfallet inte lackad i vanlig bemärkeslse.
Färgskiket är mycket tunnt, tunnare än på en vanlig personbil, rubbing måste användas med omdömme.

Med det sagt, visst går det att polera en husbil, naturligtvis.

Med avseende på tvätt, undvik all form av kallavfettning/petrolium.
Dessa kan lösa fog och tätningsmassa på ett campingfordon.

Mitt tips för tvätt är att använda Globex 80, enligt anvisningarna för spädning.
Med för hög koncentration (högt PH) kan vissa platser få kemisk korrosion/spricka.
Tack för viktig input! Jag ska ta till mig detta. Är det någon av er som brukar lägga på ett keramiskt skydd eller långverkande vax 1 gång/säsong?

Tillbaka
Toppen