• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvättmedel o vax ?

F

F.d. 25038

Guest
Hej detta kanske har varit uppe tidigare men va gör de om hundra år

Vilket tvättmedel är bäst å varför?
Vilket vax är bäst å varför gärna nåt handjagat då många inte har tillgång till
polermaskiner.

Häls Mikael o Carina

ps mottager även nåt bra tips för repiga fönster,skitiga plastdetaljer typ skyddet värmarn
mm
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Tvättmedel o vax ?

ö lämnar alla bort sina bilar:mcride:
Häls Mikael o Carina
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tvättmedel o vax ?

De som sitter inne med svaret har kanske inte vaknat ännu. Det har dock bara gått 10 timmar 10 minuter sedan ni ställde frågan. Dessutom natt respektive söndagsmorgon som för de flesta betyder sovmorgon.

Själv är jag pigg, vaken och på jobbet, men kan ändå inte komma med några tips eftersom jag inte är så bra på detta med vax. Sist jag vaxade bilen använde jag Sonax flytande vax och en enkel polermaskin för ett par hundralappar. Det var ganska enkelt tycker jag.
 
F

F.d. 25011

Guest
Sv: Tvättmedel o vax ?

Jag har också använt Sonax produkter med gott resultat.

Det börjar komma en del nya produkter baserade på nanoteknik och jag köpte en polish i höstas av den typen och den var mycket lättarbetad.
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Tvättmedel o vax ?

Håller med herr Johansson. Sonax flytande vax samt en polermaskin från rusta för ett par hundralappar.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Tvättmedel o vax ?

Min erfarenhet är att varumärket, inte har så stor betydelse.
Men jag har en grundregel, Så milt tvättmedel som möjligt. Och så lite slipmedel som möjligt vaxet. Eller polermedlet.
Får jag nån fläck som inte går bort. Går jag på med skarpare medel, bara på den fläcken.
Ingrodd smuts och matt lack, får man fixa efter regeln, inte mer våld än nöden kräver.
Bosse B
 
Senast ändrad:

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Tvättmedel o vax ?

Hej Mikael o Carina!
Förstår jag er rätt vill ni ha ett preparat som man använder uta maskin.

Jag har under flera år använt ett preparat som heter PROX hä är en länk ROSENBORG AGENTUR
Lacken blir som ny lite jobbigt men resultatet tycker jag är förträfligt, man behöver bara göra det en gång om året det blir lättare att hålla fordornet rent efter behandlingen.
Alla fula svarta ränder försvinner, använder det även på vindrutan resultatet är kanon man behöver nästan inte sätta på vindrutetorkaren vid regn vattnet försvinner fortare en kvikt.

Lycka till

Kastanj
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Tvättmedel o vax ?

Hej

Jag var ute idag för att testa hur det blev när man polerade sidorutorna med flytande Autosol.
Kolla bilderna före och efter så får ni se om det blev någon skillnad.
Tyvärr är bilen maskintvättad av förra ägaren så rutorna är/var hemska.
IMG_0157_resize.JPG
Före
IMG_0158_resize.JPG
Efter
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tvättmedel o vax ?

Tvättar gör jag med vanligt biltvättmedel och det fungerar utmärkt för mig eftersom bilen inte körs på vintern.

När sedan dom svarta rinningarna kommer vid hörn på tex fönster eller lastluckor går det bra att ta bort dom med vanligt bilvax.

Märkte nu i somras efter fem år med bilen att det fanns en antydan till lite gråsuddig ton som jag inte märkt förut så jag polerade bilen. Till det körde jag med Biltemas båtpolish. Fungerade mycket bra och bilen blev som ny. Poleringen gjorde jag med 125mm polermaskin med skumgummidyna. Nu kanske det fungerade extra bra eftersom vår bil har plastkaross som är slät i ytan. Här finns ett litet problem om den är kulhamrad tex.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Tvättmedel o vax ?

Det medlet som jag egentligen är ute efter är nåt som utmärker sej från
mängden eller ger en ahaupplevelse typ lättjobbat eller lång hållbarhet,
som kan dela mej sej av sitt kunnande ,så man slipper slänga pengar på
rent skräp,eller kasta bort en hel dag för något värdelöst vax!
tack för svaren
Häls Mikael o Carina

ps med dagens väder känns det som det närmar sej säsong!;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tvättmedel o vax ?

Rensevoksen for båt er svært bra på epoxy og fungerer bra også på lakkert alu, nokså rimlig i bruk selv om du må bruke endel mer. Bruker selv Biltema sitt produkt, både med maskin og for hånd. Fordelen er at den er lett å jobbe med så en kan pusse bil ute på tur hvis det er en kveld en ikke vet hva en skal gjøre.
 

Irén & Christer

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Ale
HBK-Nr
1461
Medlemskap
2025
Sv: Tvättmedel o vax ?

Hej Mikael och Carina, Jag har använt ett vax som heter Diamantvax. Detta vax är väldigt drygt, Man kan stryka på vaxet efter du tvättat bilen , då den är fuktig.Du kan vaxa hela sidan på engång ,även rutorna. Det finns ingen silicon i vaxet så det går att vaxa i solsken.Låt vaxet torka in i ca:30-40 min tills det blir en vit hinna, sedan ärdet bara att torka av det, lätt som en plätt!! Finns hos biltillbehörsaffärer,husvagnsfirmor .Kostar ca 140:-
Mvh Christer o Iren:yes::wub:
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Tvättmedel o vax ?

Kingen!

Mycket bra tips - vi har samma problem på den begagnade vi köpte i höstas.
En fråga dock; "Flytande Autosol" - hittade i tub resp burk på Mekonomen - är det den i tuben som du menar eller finns det en variant som "är mer flytande"?
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Tvättmedel o vax ?

Du ska inte använda den i tuben den är för grov. Burk vet jag ej.
Den jag använde var en vit plastflaska. Jag tror jag köpte den på OBS i fjol.
När du polerar så ska inte polermaskinen gå fort för då bränner det fast i rutorna.
Det får vara med en viss känsla man gör det, inte trycka för hårt heller.

OBS jag är inget proffs på det här, så det är på egen risk du gör det.

Lycka till.
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Tvättmedel o vax ?

På 1 litersburken med autosol står det slipmedel för bilar och båtar. Jag använder det när smutsen har grott in ordentligt och inget annat biter. Tvättar man oftare så går det inte så långt.

Nu kanske ni skrattar åt mig men jag började i somras med en ny metod som grannen tipsade om. Jag har alltid undrat hur hans bilar kan se så skinande blanka och rena ut jämt. Han tvättade 1 gång i veckan med grönsåpa. Blanda som vanligt biltvättmedel gå över med svamp eller borste, spola av.

Husbilen var rejält nersmutsad så jag gick över hela med autosol så den blev helt ren. Därefter tvättade jag med flytande grönsåpa och spolade av. Finessen är att man inte behöver vaxa, såpan ger ett skyddande skikt. Nu är det jättelätt att tvätta Smutsen lossnar med en gång utan slit.

Jag skall erkänna att jag inte tvättat varje vecka men 1 gång per månad och det fungerar bra. Jag är helnöjd och tänker fortsätta med det.

Grannens bilar har sett helt nya ut i lacken efter 5 år och han har aldrig vaxat.

Har någon annan provat?

Sven-Åke ;)
 

Enggård

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
9275
Medlemskap
2024
Sv: Tvättmedel o vax ?

Har haft husbil sedan 1987 och alltid använd ett medel Fix-universal till att tvätta med och efter tvätten Diamant vax med ett mycket fint resultat. Fix-universal även invändigt i vagnen på trä, hårdplast och diskbänk, m,m.
Mvh
Enggård
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Tvättmedel o vax ?

Oja i många år! Branschen översvämmas av allehanda mirakelmedel som innehåller ungefär det samma men till överpris. Jag använder två medel till husbilen. Grönsåpa och ättika. Såpan för rengöring in och utvändigt (luktar gott). Ättikan i toaletten och för invändig decinficering av t.ex. färskvattentank någon gång då och då. En skvätt ättika i gråvattnet fördröjer att dålig lukt bildas. Såväl ättika som grönsåpa kostar ca 15:-/litern och räcker läääänge!
 
Toppen