• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tvätta - vaxa Mc4-74, löjlig fråga men...

F

F.d. 59116

Guest
Hej!
Efter att ha kört vår bil Fiat Ducato McLouis (alltså, bil med hytt) i närmare 1 000 mil under två säsonger (Finland, norra Norge och Sverige), tänkte vi denna sommar göra en riktig rengöring utanpå. Handtvätt, rubbing samt vax ggr 2. Lätt som en plätt, vi har varit båtägare i många år. Vi vet hur det är att riskera livet på diverse ställningar och stegar runt båtskrov. Men husbilar har en lite annan form - föröver.

En rak fråga: Hur kommer ni andra åt att rengöra, men framförallt behandla (rubbning samt vaxa efter tvätt) partiet ovanför vindrutan? Näsan eller 'kepsens skärm', jag vet inte vad delen kallas för. Står man i den öppna takluckan, kommer man åt lite grand på sidorna. Men framför och nedanför luckan, där fabrikatets märke finns samt den utskjutande delen ovanför vindrutan, går det inte att komma åt. Den del där de flesta mygg och knott fastnar efter körningar i norra delarna av landet. Svårstädat, vill jag påstå!

Visst, det går att snickra till en pampig ställning i vilken bilens främre del körs in. Men inget som görs i en handvändning för en senior och amatör. Det måste finnas ett lättare sätt. Någon som har ett användbart tips att följa?

Med vänlig hälsning,
Helena & Carl-Magnus.

F

F.d. 55989

Guest
Sv: Tvätta - vaxa Mc4-74, löjlig fråga men...

Jag använder en hög trappstege och har en fot på den och den andra foten lite försiktigt på plasten under vindrutan

bryngan

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
3001
Medlemskap
2025

Du kan offra en lång tvätt borste lägg på vax i borsten ,när vaxet torkat lindar du en badhanduk på borsten gno bort vaxet klart.

S

Sören-6830

Guest

Vår intregerade gör jag på detta sättet med.

Visa bilaga 127438

Det fungerar kanske på halvintregarad också.
Se bara till att bromsa bilen och förankra stegen ordentligt.
Och låt inte stegen ligga mot rutan.

Krister.
Gör på samma sätt men köpte en bit rörisolering, t ex denna https://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=rörisolering&p=1 och klädde överdelen av stegen med detta.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026

Jag som har gott om plats, både ute och under tak, gjorde två bockar som jag lägger plankor över. Lite jobbigt för knäna blir det... :(

F

F.d. 59116

Guest

TACK alla ni som har besvarat och kommit med olika råd enligt ovan.

Jag och min man har kombinerat samtliga era idéer. Även den med bockar på vardera sida. I vårt fall med hjälp av två stycken långa trappstegar. Två lämpliga borstar hittades och en handduk från linneskåpet fick offras. Men till slut blev det både blankt och fint trots ömma muskler. Återigen TACK!
Hälsn Helena och Carl-Magnus.

Toppen