• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvätta tak

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Hej
Det kanske är en dum fråga men jag måste ställa den. Kan man alltid gå på taket till husbilen? När jag växte upp hade mina föräldrar en husbil från 1989 och på den fick man inte gå på själva alkovdelen men på övriga taket gick det bra. Nu har jag en helintegrerad husbil från 2017.

mvh
Per J
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag går upp på taket och rengör, svabbar med Globex och sköljer av.
Det är tillåtet att gå på en del husbilstak enligt fabrikanterna, i mitt fall är det så.
 

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Okej, det är klart att det går med långborste men jag skulle gärna vilja upp och gnugga riktigt fint:) Det finns ju så mycket saker på taket som smuts fastnar runt. Är det nån som har en Pilote Galaxy och vet om man får/kan gå på taket?
 
R

RobbeS

Guest
Hör med en återförsäljare. På min är det till och med halkskydd på taket. På nyare husbilar är det knappast nåt problem.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Varför inte lägga några plank med skydd tvärsöver taket som avlastar och jobba dig fram över det om du absolut vill upp?☺️
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Fundera också på om det är så viktigt att få det hyperstädat att det är värt liv och lem?
Att stå på ett såphalt polerat glasfibertak utan halkskydd kan snabbt leda till att man ligger på marken!
Att städa från fristående stege/plattform är nog mycket säkrare....
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag tvättar/vaxar taket ibland använder en markisoleringskiva(frigolit) att fördela trycket och stå på knä,undvik att belasta nära takluckor.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tänkte att inte kryper man omkring på golvet hemma och gör rent man använder väl moppar och liknande.
Spruta på med lite utspädd abnet och en mjuk långborste finns billigt på biltema bara borsta lite och sen högtrycket med en inte så kraftig stråle eller bara vattenslangen vill man sen ha extra skydd så kan man spraya på sonax glansmedel och skölja av.
Jag har gått på mitt husbilstak livsfarligt gör jag inte om! Satt ju upp solpanelen med sikaflex och trampade på den för att det skulle ta fast ordentligt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag gjorde rent mitt tak för några år sedan, då satt smutsen rejält, jag har glasfibertak, och mitt funkar bra att gå på för mej (85kg), dock så är det väl adjöss för gott ifall man ramlar ned.

Jag började med utspädd Abnet och knäskurade med "insektsborste" men fick inte bort smutsen, speciellt en typ av svarta prickar var omöjliga att få bort.
Provade sen med högtryckstvätten, och den gjorde susen på den gamla smutsen.
OBS! dock måste man var väldigt försiktig runt luckor/ventiler, annars finns risk att tätningarna brister.

(Ber om ursäkt för min urusla filmning med mobilen, när jag demonstrerar taktvätt o_O )
 

Bilagor

  • 2016-09-05 11.23.01.mp4
    149,7 MB · Visningar: 234
Toppen