• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvätta husbilen

Sommartid

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Haninge
HBK-Nr
33663
Medlemskap
2024
Dags att tvätta min plåtis, för första gången, och jag tänkte höra med er här inne, vad som är bästa alternativet?

Kan man tvätta husbilen i en vanlig biltvätt på en mack, tex? (Förutsätter förstås att bilen får plats, och att det är tillräckligt högt i tak i tvätthallen) Jag är bekväm av mig...vill helst bara köra in i en tvätthall., och få det gjort snabbt.

Eller bör man helst tvätta den för hand? Vilket schampo isåfall? Och vilket schampo är bäst för en plåtis?

Mycket tacksam för tips och råd, tack.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.090
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Dags att tvätta min plåtis, för första gången, och jag tänkte höra med er här inne, vad som är bästa alternativet?

Kan man tvätta husbilen i en vanlig biltvätt på en mack, tex? (Förutsätter förstås att bilen får plats, och att det är tillräckligt högt i tak i tvätthallen) Jag är bekväm av mig...vill helst bara köra in i en tvätthall., och få det gjort snabbt.

Eller bör man helst tvätta den för hand? Vilket schampo isåfall? Och vilket schampo är bäst för en plåtis?

Mycket tacksam för tips och råd, tack.
Tänker du tvätta i en automattvätt bör du kolla om den får plats på höjden,samt om ev. utrustning på taket klarar detta.
Handtvätt är bara att använda bilschampo eftersom den är i plåt samma som personbilar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Dags att tvätta min plåtis, för första gången, och jag tänkte höra med er här inne, vad som är bästa alternativet?

Kan man tvätta husbilen i en vanlig biltvätt på en mack, tex? (Förutsätter förstås att bilen får plats, och att det är tillräckligt högt i tak i tvätthallen) Jag är bekväm av mig...vill helst bara köra in i en tvätthall., och få det gjort snabbt.

Eller bör man helst tvätta den för hand? Vilket schampo isåfall? Och vilket schampo är bäst för en plåtis?

Mycket tacksam för tips och råd, tack.

Tvätta inte i en automattvätt med borstar, den repar alla luckor och plastrutor!
 

Sommartid

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Haninge
HBK-Nr
33663
Medlemskap
2024
För att inte tala om allt vatten som kommer in i kylens öppningar..
Okej, alltså absolut inte tvätta husbilen i en automat tvätt.
Men när man tvättar bilen för hand, så sprutar man ju vatten på bilen med en vattenslang, kommer det inte in vatten då med?
Att tvätta utan vatten, blir svårt, tänker jag? Eller tänker jag fel nu?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Okej, alltså absolut inte tvätta husbilen i en automat tvätt.
Men när man tvättar bilen för hand, så sprutar man ju vatten på bilen med en vattenslang, kommer det inte in vatten då med?
Att tvätta utan vatten, blir svårt, tänker jag? Eller tänker jag fel nu?

Det finns ju automattvättar utan borstar, om du använder vattenslang kan du ju välja var du sprutar.
 
Toppen