• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvätta husbil med högtryck eller trägårdsslang

F

F.d. 3067

Guest
Hej alla!

Vill ge ett tipps som kanske ni alla vet redan men om ni använder höttrycks tvätt för att göra ren husbilen och om ni använder kemikalier så ska ni tänka på att lägga på kem nerifrån och upp, lika ska ni göra när ni sköljer av för då blit det inga ränder på lacken, detta är jätte viktigt när ni använder alkaliska rengörings medel. men ni kanske redan viste detta om inte så fick ni ett tips.

Gunnar
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Tvätta husbil med högtryck eller trägårdsslang

Det var väl ett bra tips, mottages tacksamt.
Jag antar att trycktvätten skall användas varsamt vid skarvar så man inte "blåser" bort tätningsmassan.
Tveka inte om tips, jag läser dem gärna
:yes:
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Tvätta husbil med högtryck eller trägårdsslang

Alkalisk avfettning använde jag till luftfiltrets rengöring till sonens cross för många år sedan och vad hände . Fick det på tröjan men reflekterade inte på det ,det slutade med ett jättestort sår på magen ,som jag fick åka in o lägga om. Så var försiktiga med detta.Så jag tvättar inte våra grävmaskiner med något sådant heller.Farligt farligt om man inte är observant . Sedan glömde jag avfettningen i en alu kastrull med luftfiltret i o vad hände hål i kastrullen o filtret var som gröt,kan väl tillägga att jag hade nog inte blandat rätt ,slarvigt men sånt händer.:confused:
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Tvätta husbil med högtryck eller trägårdsslang

Hej Ragge!

Jag vill tala om för dig att det är endast alkaliska medel som slöser fett, så du lär nog använda sådana medel till dina grävmaskiner ändå fast du kanske inte har tittat vilket Ph värde som dina medel har alla medel över Ph 7 är alkaliska medel, under Ph 7 är dom sura och löser inte fett, utan löser kalk,salt och rost. Vill samtidigt ge tips om ett bra medel till att tvätta fordon med och det är Nilfisk Glanschampo super bra och det blir blankt och fint av de.
Naturligtvis så ska man vara försiktig med högtryckstvätt i skarvar och runt fönster.

Gunnar
 
Senast redigerad av en moderator:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Tvätta husbil med högtryck eller trägårdsslang

Vi har haft massvis med avfettning hemma tidigare gubben har alltid köpt i dunk ,men häromsistens så tröttnade jag på allt skit i dunk åkte till preem o köpte deras egna den var kanon tog rubbet.Vi körde med miljöolja för ngt år sedan.Den gick ej att få bort vi provade med allt så nu har vi återgått till vanlig hydrualolja igen och den går bort med preems avfettning.(med den går det inte att missa o blanda fel den är ju färdigblandad:twitcy: )
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Tvätta husbil med högtryck eller trägårdsslang

Hej igen Ragge!

När det börjades att prata om miljön att man skulle vara rädd om den så började man att ta fram olika miljövänliga kemikalier, och när man då ska ha avfettningsmedel så måste man tänka på vad man ska ha bort dvs. har du olja som är baserad på T. ex raps så ska man använda avfettning som tar bort vegitabiliska oljor osv. vidare så spelar tepraturen ut en viss roll om det är kalt ute så ska man använda medel som är avsedda för låga tepraturer.

Var kanske bättre för då det fanns en typ av avfettningsmedel och det tog bort allt...

Gunnar
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Tvätta husbil med högtryck eller trägårdsslang

Man skall vara väldigt försiktigt med avfettningsmedel vad det gäller våra fritidsfordon för tättningsmedel gillar inte det.:)
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Tvätta husbil med högtryck eller trägårdsslang

Hej Zubac!

Ja det ska man vara, ska man använda avfettningsmedel på tätningar så ska man inte använda medel som är avsedda för mineraloljor så vida man inte är säker på att tätningarna inehåller nitril... men det medel som jag tipsade om Glansschampo är inget avfettningsmedel utan det är ett medel som är avsedd för vägsmuts och innehåller lite wax.

Gunnar
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen