• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvätt av front

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Hej har nu för andra gången gjort ren fronten med varmt vatten disktrasa och yes . Det är svårt att få bort allt , är det någon som har tips på något extra knep , som inte förstör ytan på plasten , vår front är vit .
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
vad är problemet ? är det insekter som du kört ihjäl ? finns en liten röd svamp för ändamålet son funkar förnämligt ! sen finns särskilda insektsborttagningsmedel av olika valörer ? men grönsåpa och lite gnuggande gör susen ! lycka till !
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
babyservetter fungerar kanonbra
Är det om man tar det samma dag man har kört som babyservetter är så bra för jag hade varit ute i 2 veckor och inte torkat något på 200 mil , när jag rengjorde min bil . Testade i dag med babyservetter på det som var kvar , lite gick bort men det mesta blev kvar .
Fast jag hade redan fått bort det mesta första gången ,. men ville ha bort allt , därför startade jag tråden .
Nu ska jag hålla efter vid varje stopp på nästa resa med babyservetter .
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Är det om man tar det samma dag man har kört som babyservetter är så bra för jag hade varit ute i 2 veckor och inte torkat något på 200 mil , när jag rengjorde min bil . Testade i dag med babyservetter på det som var kvar , lite gick bort men det mesta blev kvar .
Fast jag hade redan fått bort det mesta första gången ,. men ville ha bort allt , därför startade jag tråden .
Nu ska jag hålla efter vid varje stopp på nästa resa med babyservetter .
Jag blötte upp flugliken med hjälp av tvättborsten och sedan babyservetter, de har samlats på under våren och sommaren i år. Min bil är en 2021 så förmodligen är ytan ff blank som gör att de släpper lättare.

Har fått tips att göra det tidigt på morgonen då daggen har gjort liken är blötta
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En blöt handduk som får ligga på området med torkade insekter brukar funka bra, bara att torka av efter en kvart, utan att repa ytan.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En blöt handduk som får ligga på området med torkade insekter brukar funka bra, bara att torka av efter en kvart, utan att repa ytan.

En husbilsfront är ju rätt stor 5-6 kvadratmeter, det blir många handdukar. :) Annars finns det ju speciella tvättmedel för detta, bara att spruta på
vänta en stund och sedan blåsa av med högtryckstvätten. Men obs! använd inte i solsken.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En husbilsfront är ju rätt stor 5-6 kvadratmeter, det blir många handdukar. :) Annars finns det ju speciella tvättmedel för detta, bara att spruta på
vänta en stund och sedan blåsa av med högtryckstvätten. Men obs! använd inte i solsken.
Alla är nog inte lika så effektiv som du Montreal... Att de vill ta hela fronten i ett svep. ;)
Själv hade jag tagit en handduk och bit för bit av fronten ...
Med långsam kommer man längst :rolleyes:
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Hej har nu för andra gången gjort ren fronten med varmt vatten disktrasa och yes . Det är svårt att få bort allt , är det någon som har tips på något extra knep , som inte förstör ytan på plasten , vår front är vit .
Första rekommendationen: Börja alltid att tvätta med kallt vatten. Mycket proteiner och äggviteämnen från insekter. Om man börja använda varmt vatten så koagulerar och binder de sig stenhårt till ytan (gäller samma sak för textilier i en tvättmaskin).
Andra rekommendationen: Använd vanlig såpa (gul eller grön är en smaksak) och blöt upp svårt nedsmutsade ytor ett par minuter innan bearbetning.
Tredje rekommendationen: Får du inte loss insektsrester eller svarta ränder, testa Original Universal Allputs. Det löser den mesta smutsen här i världen utan att skada varken dig själv, din bil eller naturen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Första rekommendationen: Börja alltid att tvätta med kallt vatten. Mycket proteiner och äggviteämnen från insekter. Om man börja använda varmt vatten så koagulerar och binder de sig stenhårt till ytan (gäller samma sak för textilier i en tvättmaskin).
Andra rekommendationen: Använd vanlig såpa (gul eller grön är en smaksak) och blöt upp svårt nedsmutsade ytor ett par minuter innan bearbetning.
Tredje rekommendationen: Får du inte loss insektsrester eller svarta ränder, testa Original Universal Allputs. Det löser den mesta smutsen här i världen utan att skada varken dig själv, din bil eller naturen.


 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Köp Super Ultra Gloss i en båtvårdsaffär, den är gjord för laminerad plast. Stryk på med mjuk trasa gnid bort fläckarna låt torka polera sedan och du får blank smuts avvisande yta. Yes tar bort fett och ger en matt yta svår att göra ren.
 
Toppen