• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvärnit no,no,no...:-)

F

F.d. 5106

Guest
Är det någon duktig mek här som kan förklara hur bromsarna är konstruerade på
en MB-613 -82 ?
Alltså: det är tyckluft OCH hydraulik :twitcy: När jag bromsar så säger det ju "Psst, Psst"
och när jag lägger i handbromsen så PUSSSSST, men ändå finns det bromsolje behållare ?
Är det så att luften styr en vanlig olje-huvudcylinder :confused:

Snälla snälla, jag avskyr bromsarbete !
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Tvärnit no,no,no...:)

Funkar bromsarna som dom ska eller??
Mekat i många vanliga bromssystem på äldre bilar. men just tryckluft har jag aldrig råkat ut för, men vad jag kan förstå efter ha snabb kollat på nätet så verkar det finnas på större bussar och arbetsmaskiner av vissa typer.. Du borde ha någon typ av kompressor och backventil och annat tjafs, kan du ha tryckluft som huvudsystem och bromshyrdralik som sekundärt. eller så har du bara ett mindre system med hydralik som sköter pedaler och bromsstången och sen till kompressorn eller.. Svårt att säga då man inte ser hur det ser ut, sen ännu värre när man inte har meckat alls i såna system, :)
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Tvärnit no,no,no...:)

De vanligaste bromssystemen benämns trycklyft eller hydrauliska. Namnet ger besked om vilket media som används för att överföra kraften från bromspedalen till bromsklossar och backar.

Hydrauliska bromssystem finns som vakuumhydrauliska och tryckluftshydrauliska. På vanliga personbilar används vakuumhydrauliskt system medan tryckluftshydrauliska system används på mindre lastbilar och bussar.

För att förstå systemets uppbyggnad är det nog lämpligast att läsa i verkstadshandboken.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Tvärnit no,no,no...:)

PÅ vanliga personbilar sitter det vanligen ett vacuumservo, alltså en bromskraftförstärkare. Dvs man har visst börjat elektriska bromsservon också. På bensin-sugmotorer har man ju vacummet på köpet sas. Gissningsvis är det ett tryckluftsdrivet servo på din Mersa.
Förmodligen får du ett mera exakt svar av någon annan.
// Göte J
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Tvärnit no,no,no...:)

Wire: Bromsarna funkar "sådär" den stannar i allafall :D men pedalen har blivit svampig !
När jag mot min vilja kollade i bromsvätskebehållarna i går så var en av dom tom :confused:
men, hittade med största sannolikhet felet, den plastslang som sitter upp i behållaren underifrån endast i trädd i en gummislang var lös, när jag trädde i den ordentligt så stannade oljan kvar, men pedalen känns lite svampig,, antar att luftning behövs :rolleyes:

Slangarna från behållarna försvinner ned under bussen (har inte orkat följa dom än)
och under bussen är det ett gytter av luftrör, luftbehållare både här och där, sedan måste det ju finnas vanliga bromsrör också :cool: Vetja hur det funkar :wideeyed:

KuMaNi : Jag äger ingen v-bok :eek:
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Tvärnit no,no,no...:)

Lasse det borde finnas verkstadshandböcker till din bil i Sverige. Kanske t.o.m någon medlem har en sådan.

Många moderna bilar har samma system.

Lycka till.
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Tvärnit no,no,no...:)

Wire: Bromsarna funkar "sådär" den stannar i allafall :D men pedalen har blivit svampig !
När jag mot min vilja kollade i bromsvätskebehållarna i går så var en av dom tom :confused:
men, hittade med största sannolikhet felet, den plastslang som sitter upp i behållaren underifrån endast i trädd i en gummislang var lös, när jag trädde i den ordentligt så stannade oljan kvar, men pedalen känns lite svampig,, antar att luftning behövs :rolleyes:

Slangarna från behållarna försvinner ned under bussen (har inte orkat följa dom än)
och under bussen är det ett gytter av luftrör, luftbehållare både här och där, sedan måste det ju finnas vanliga bromsrör också :cool: Vetja hur det funkar :wideeyed:

KuMaNi : Jag äger ingen v-bok :eek:

Lösa slangar brukar inte vara nått bra.. :wink:
Mitt tips är ju att försöka kolla efter ev. läckage/sprickor sen även att Sen även försöka kolla varje bromsok i varje hjul och se så du inte har något läckage där, och sen prova lufta bromssystemet, börja med det bromsoket som ligger längst bort från huvudbromscylindern sen tar den som är näst närmast osv.. Kom ihåg att kolla bromsvätskenivån efter varje luftning,, (gör jag i alla fall på vanliga bilar)
Sen när du har luftat så ser du om du har svampiga bromsar ännu, eller om dom funkar fint.. Ps. om du nu har bromsolja i alla bromsok så det inte är enbart vakum luft där, men grundprincipen torde vara det samma..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tvärnit no,no,no...:)

Du trenger å lufte hele bromssystemet, mulig det er dags for skifte av bromsveska? Som flere har påpekt det er en trykkluft servo på din bil.
Når du trykker på bromspedalen så trykker du på oljan, men samtidig åpner du for hjelp fra trykkluften i tanken(e). Trykkluften holder og parkeringsbromsen vekk, mister du trykket så går p-bromsen på.
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Tvärnit no,no,no...:)

Har du prövat kasta in en tråd på något Mb forum,, Dom brukar kunna sina saker.. :wink:
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Tvärnit no,no,no...:)

Har du prövat kasta in en tråd på något Mb forum,, Dom brukar kunna sina saker.. :wink:

Jo då, men dom har inte riktigt vaknat än :D Och jag är en sådan som vill veta FORT FORT....:p

Men nu så förstår jag ju hur det funkar, men fortfarande så får man rysningar när man ser alla burkar och rör under bussen
shockkk.gif
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen