• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tryggt på campingplatser i Sverige eller hur?

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Ända sedan för 10 år sedan då vi köpte vår första husbil har vi utnyttjat campingplatser med jämna mellanrum och trivts bra med det. I takt med att våra husbilar har blivit mer välutrustade i synnerhet i kök och med sep. dusch så blir det alltmer sällsynt att vi tar in på en camping. Dessutom så har vissa campingplatser också blivit mer välutrustade med sådant som vi inte behöver och inte vill betala för. Under den kallare årstiden då det går mycket gasol för att värma upp husbilen kan campingplats vara att föredra för att då koppla upp sig på el.

Tryggheten då? Ja, den anser jag vara obefintlig på svenska campingplatser. Jag känner mig precis lika trygg ensam ute i skogen (vem vet att jag är där) som på en vacker rastplats, ensam eller med andra. Anledningen till att jag tycker detta är att man vaggas in i en falsk trygghet på campingplatsen. Vi inleds att tro att den är inhägnad och bevakad och därmed säker. Vi tror att på en camping i SCR:s regi så ska det hållas på säkerhetsavstånden mellan bilar/vagnar på 4 meter. Så är inte fallet. Saltemads Camping i Borås och Prångens Camping i Ulricehamn hade av Radio sju blivit kollade på säkerhetsavstånden just med tanke på gasolen och det var skrämmande dåligt med avstånden. Ingen förklaringen till detta kunde ges av de som skötte campingarna. Möjligen skyllde de på oklara regler. Jag tror att det beror på dålig koll helt enkelt, det blir ju mer arbete då! Jag tror inte att dessa två platser är ensamma om dålig kontroll, tyvärr.

Ang. inhägnader och bevakning så har jag promenerat runt Saltemads Camping och vem som helst kan på många ställe gå in genom öppna grindar, som skulle varit låsta, kedja och hänglås finnes men användes ej. Man kan även promenera in bredvid receptionen utan att någon bryr sig. Det känns inte som om det var någon bevakning. Det är fritt fram att gå in och ställa till det och ut igen och ingen märker något, mer än den stackare som blivit utsatt för stöld. Det har varit likadant på de campingar vi besökt genom åren i Sverige och det har blivit en hel del.

Vi har vid några tillfälle i Italien och Tyskland försökt att komma in till fots på någon camping för att se om vi vill stå där. Men vi kommer inte innanför grinden utan att bo där. Det finns vakter dygnet runt som kollar att endast dom som bor på campingen kommer in dit. Inga hål i staket eller öppna grindar som skulle varit låsta. (Jag har gått runt och kollat.) Man invaggas inte i någon falsk säkerhet utan det känns tryggt med vakter som dessutom känner igen en. Hur dom nu bär sig åt.

Från Gatukontoret i Borås, som svar på vår, HBK,s, skrivelse ang. parkering/ställplats för husbilar fick vi detta svar:
”Med hänsyn till servicemöjlighet och säkerhetsaspekten anser dock Gatukontoret att övernattning på campingplatser är att föredra för husbilsresenärer.”
Dom verkar inte att veta riktigt vad dom uttalar sig om.

Det finns säkert någon campingplats i Sverige som sätter trygghet och säkerhet högt men den har jag tyvärr inte varit på än och jag lär nog inte hitta den nu heller när vi föredrar friheten att stanna där det känns bäst.
:wink:
Glada husbilshälsningar
Eva HBK 9

 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Tryggt på campingplatser i Sverige eller hur?

Ja ni har ju onekligen bra rutin på camping och husvagn och husbilsliv, både i Sverige och utomlands. Jag har inte samma erfarenhet som er då jag mestadels har bott på tävlingsbanor och där är det garanterat tryggt. Små campingar som jag har bott på har jag också känt att det inte varit så bra ställt med vare sig bevakningen eller säkerheten, inget har väl hänt och kommer säkert inte att hända heller.. En camping som jag varit många gånger på är Crono Camping i Böda på Öland. Där tycker jag att det är ett föredöme för hur bevakning och säkerhet sköts. Man har vakter som patrullerar dygnet runt med cykel, man har under högsäsongen en brandbil med manskap på plats. Man kollar stenhårt att avstånden och rutorna följs samt att är det någon som inte sköter sig så blir det en skarp tillsägelse och upprepas det så åker man helt enkelt ut med allt man har vare sig man vill eller inte, har sett det ske. Kanske skulle vara bra med en studieresa dit under högsäsong för andra campinginnehavare?
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Tryggt på campingplatser i Sverige eller hur?

Har läst artikeln och det är förj-----t att man kan få dessa uppgifter så lätt.

Jag har skrivit om detta tidigare och nu har man ju fått svart på vitt att detta förkommer.

Vi diskuterade detta tidigare om man skall sätta upp nr på hbk klubben på bilen.
:confused:
hls nr 35.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Tryggt på campingplatser i Sverige eller hur?

Att sätta upp medlemsnumret på husbilen är riskfritt eftersom endast medlemmar kan få reda på adressen. För dom misstänker vi väl inte för att vara inbrottstjuvar?

Värre är det uppenbarligen med bilens registreringsnummer.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Tryggt på campingplatser i Sverige eller hur?

Nu är det fredagkväll och vi ska vara hemma i det fasta huset och bli sövda med whisky och vin! Skulle nån spruta in gas i huset så lär Merlin märka det omgående och förra ett herrans liv. Merlin är våran vaktmästare som har koll på allt och alla samt har fyra ben. Nej, han är ingen hund utan en katt, halv Norsk skogskatt och halv långhårig siames. Ingen har väl tyvärr talat om för honom att han inte är vakthund..
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Tryggt på campingplatser i Sverige eller hur?

Bra, Eva
precis som du säger - vi invaggas i en falsk säkerhet...

ds
 
Toppen