• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trygghetsgaranti

Eken55

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32754
Medlemskap
2024
Vi ska köpa en husbil och försäljaren rekommenderar ett trygghetspaket från Fragus som täcker eventuella fel som kan uppstå på bilen och bodelen.
Men den kostar 10000 kronor i 24 månader och täcker alla repkostnader upp till 30000kr.Men jag tycker att det lite dyrt.Så min fråga är om det är någon annan som har erfarenhet om en liknande försäkring
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Vad är det han säljer som kanske, enl försäljaren, skulle kunna gå sönder så snart? Tror dom har en bra avance på att sälja försäkringar. Dessutom borde väl säljande företag ta ett ansvar för fel? Det finns säkert de som kan lagstiftning kring köp i det här forumet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Haha... Skulle en eventuell skada kosta 30000:- så har du tjänat 20000:-.... Men de kommer säkert att säga att skadan kostade 5-60000:- och då får du ändå betala.... Inte många skador du kan reparera för 30000:-...
Du har väl garanti, sen täcker ju bilens försäkring ofta skadorna, om det är en ny eller ganska ny hb...
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Gör en egen "försäkring". Dvs. buffra själv upp en reparationsfond. De 10 000 kan ju vara en bra första insättning på ditt eget reparationskonto att ha i reserv. Det reparationskontot gäller ju dessutom i mer än 24 månader. Jag skulle aldrig tagit en försäkring för 10 000 för att försäkra bort en risk på 30 000 och dessutom i bara två år.. Översatt till en normal villa skulle det betyda att man betalade 1 miljon för att försäkra ett hus för 3 miljoner.

Är det en firma som säljer så gäller konsumentköplagen. Kan inte vilka garantier den stipulerar.

MVH
Hans
 

Eken55

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32754
Medlemskap
2024
Haha... Skulle en eventuell skada kosta 30000:- så har du tjänat 20000:-.... Men de kommer säkert att säga att skadan kostade 5-60000:- och då får du ändå betala.... Inte många skador du kan reparera för 30000:-...
Du har väl garanti, sen täcker ju bilens försäkring ofta skadorna, om det är en ny eller ganska ny hb...
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Vi ska köpa en husbil och försäljaren rekommenderar ett trygghetspaket från Fragus som täcker eventuella fel som kan uppstå på bilen och bodelen.
Men den kostar 10000 kronor i 24 månader och täcker alla repkostnader upp till 30000kr.Men jag tycker att det lite dyrt.Så min fråga är om det är någon annan som har erfarenhet om en liknande försäkring
köp bil av en välrenommerad firma i stället
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tack alla för era svar,nu är jag ännu mera övertygad att skippa den försäkringen. Det är bättre att lägga dom pengarna på en egen repfond som någon skrev. Åter igen ett stort tack från en ny medlem.
Eller välj att köpa din husbil från ett välrenommerat företag, här finns massor av erfarenhet av de olika företagen i branschen.

Tommy
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Försäkringar: Ring runt och jämför priser och innehåll.
En sak att se upp med är glasförsäkringen och avställningsdelen. Framrutor på husbilar, speciellt helintegrerade, är otroligt dyra och stenskott är inte ovanligt. Kolla hur avtställning funkar om du tänker göra det. Speciellt om du tänker bo i bilen under avställning, något som är vanligt bland de som åker till t.ex. Spanien på vintern.

MVH
Hans
 
Toppen