• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tryckvattenpump

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Hej, har en tryckvattenpump i vattentanken som ej pumpar vatten. Strömmatningen är ok, eftersom pumpen låter så att säga. Kan det vara så att den inte pumpar vatten pga av luftblåsa i pumpen. Är jag ute cyklar då ? Vill inte demontera härligheten förutom som sista utväg. Tacksam för råd och dåd
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Tryckvattenpump

Jag har nån gång haft problem att få pumpen att suga ,då har jag gjord följande.Tagit dän duschhandtaget och öppnad granen till duschen att pumpen starta och sugit från duschslangen på det viset hjälp pumpen att få vatten.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
686
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Tryckvattenpump

Vatten i vattentanken
1. Se till att pumpen går.
2. Kolla att backventilerna är stängda. Brukar finnas nära pumpen en på kallvattenledningen och en på varmvattenledningen. annars rinner vattnet ut under bilen
3. Öppna vattenkranen för kallvatten, det brukar höras på pumpljudet (Den blir lite tystare)när den börjar suga. Annars öppna o stäng ett par gånger. När kallvattnet börjar rinna i kranen öppnar du varmvattnet. Här tar det en stund innan vattnet börjar rinna eftersom den ska fylla varmvattenberedaren också (10 liter). Här måste du också kolla att frostventilen är stängd. = en liten röd knopp på varmvattenberedaren, (vänster sida långt ner) som ska vara uppdragen ca 2-3 mm. Om den öppnar igen omedelbart, sätt dit ett stort gem i det lilla spåret som finns runt om, så den håller sig uppe.
Varning: Så här tidigt på säsongen finns det ju risk att vattnet i varmvattenberedaren kan frysa, så du måste ta bort gemet när du ser att den fungerar. Det är även bra att köra värmaren en stund också så håller sig vattnet kvar i beredaren, och rinner ut om det blir för kallt. Frostvakten brukar lösa ut vid kallare än +5 grader.

Mvh
larsemil
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Tryckvattenpump

..var tvungen och testa..Nope funkade. Pröva att suga på kranen då pumpen var på fick lite vatten men pumpen pumpade tyvärr. Det blir till att demontera det hela och köpa en ny tryckvattenpump...suck
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Tryckvattenpump

..var tvungen och testa..Nope funkade. Pröva att suga på kranen då pumpen var på fick lite vatten men pumpen pumpade tyvärr. Det blir till att demontera det hela och köpa en ny tryckvattenpump...suck

Det brukar ta lite tid att hylla sugslangen från tanken till pumpen....glömde skriva att ha kalvatten gran på när dy suger. Det brukar vara en liten filter före pumpen, kolla att den inte har fryst sönder... att pumpen suger luft vi det... men pumpen kanske har gjord sitt som du säger.
 
Toppen