• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Tryckluftsdämpare - hur och varför?

F

F.d. 57484

Guest
Har en nyligen inköpt Hymer B544 2001 byggd på Ducato-chassi. Bilen har justerbara tryckluftsdämpare som inte funkade vid köpet. Nu har jag fixat dem (glappande säkrings hållare - duh).

Frågan är nu: Vad är de bra för och hur ska man ställa in dem? Kan ingenting om detta.
 
F

F.d. 57484

Guest
Undrar om det inte är luftfjädring du har. Ställ in dom så att du tycker husbilen går mjukt & behagligt.
Fick krypa under och kolla och du har helt rätt. Så jag antar att jag får börja med ett mittläge och sedan känna mig fram? Inte undra på att det har varit gungigt och skumpigt när fjädrarna varit tomma på luft...
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har en nyligen inköpt Hymer B544 2001 byggd på Ducato-chassi. Bilen har justerbara tryckluftsdämpare som inte funkade vid köpet. Nu har jag fixat dem (glappande säkrings hållare - duh).

Frågan är nu: Vad är de bra för och hur ska man ställa in dem? Kan ingenting om detta.
Vet du vad det är för märke på luftfjädringen? Beroende på märke kan man ställa in dem med lite olika tryck. Har själv hjälpluftfjädring från AL-KO och brukar ha ca 2 kg tryck. Tycker inte att de dämpar guppen så mycket, däremot blir den mycket stabil i sidled vid kraftig vind och omkörning av tunga fordon.
 
Toppen