• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tryckkokare

Freeman

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
6293
Medlemskap
2022
Sv: Tryckkokare

Toppen vart hittade du den? Har en hemma men den är för stor att ha med, härligt med tryckkokare,
 

Jatta

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
13579
Medlemskap
2024
Sv: Tryckkokare

Fick tag i denna efter mycket letande på nätet. Naturkompaniet hade denna till försäljning för ett tag sedan, men var svår i att få tag i. Efter många sök fanns den i Lund. Tyvärr troligtvisst den sista. Prova att maila Naturkompaniet.se, sök med hjälp av dem om ni kan hitta en liknande. Kollade Ebay och de var lite dyrare än vad jag fick min för.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Tryckkokare

Fantastisk redskap! Vi har en 6 liters som vi använder flitigt. Den här GSI kokaren är "bara" 2,8 liter och kanske lite för liten för våra behov då den inte får fyllas upp till topp! En fördel är dock den låga vikten och att den är lättstuvad.

Mycket bra pris:
GSI.jpg
 

Jatta

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
13579
Medlemskap
2024
Sv: Tryckkokare

Just därför it fits me
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Tryckkokare

En fråga från en som aldrig använt en Tryckkokare.

Hur vet man att tex. Potatisen är klar?
 

Jatta

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
13579
Medlemskap
2024
Sv: Tryckkokare

Hej Anders

Koka potatis på vanligt vis tar väl runt 20 minuter. Tryckkokning säkert halva tiden med lite pysande ur säkerhetsventilen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Tryckkokare

Den segaste högreven (som ska bli kalops) blir klar på ca 45 minuter. Jag tillsätter ingen vätska, bara lite finhackad gul lök, lagerblad, salt och peppar och ev. paprikapulver. Köttet släpper ut sin egen vätska som i princip skapar en egen buljong med alla smaker bibehållna. Själva såsen gör jag på sluttampen, ner locket är borttagen (man kyler ner locket under en vattenstråle i 2-3 sekunder), sen gör jag blandning med majzena mjöl, lite soja, kanske lite tomatpuré, osv...

Det viktigaste är att sänka värmen så fort pysandet från övertrycksventilen är igång, vilket sker efter bara några få minuter.

När man väl kan tryckkokaren, då vill man inte ha något annat. Gasol-kostnad halveras också!
 
Toppen