• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tryck-kärl

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Forumet duktiga husbilsbyggare Bror Axelsson har satt in ett tryck-kärl till sitt vattensystem. Jag har läst att det underlättar för pumpen genom att den då startas mer sällan. Jag var inne på det spåret förra året , men när jag skulle köpa kärlet så fanns det inte i lager och den stora husbilsfirman jag besökte hade aldrig hört talas om detta! De kunde dock beställa kärlet. Men jag tvekade.

Min fråga nu är : hur många har tryck / expansionskärlet monterat i bilen????

Senast ändrad:
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Tryck-kärl

Kanske inte det svar du ville ha, men jag hade tryckkärl i båten tidigare och det gav framförallt ett jämnare vattenflöde.

Har det inte i bilen ännu men det kanske är en god idé, det finns simpla kärl som bara är två ihopsvetsade burkar och mer avancerade med gummibälg och manometer.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag var på väg att skaffa ett tryckkärl till min bil men ändrade mig på grund av att installation av sådan mackapär visserligen ger ett jämnare flöde men icke förty också har nackdelar såtillvida att det blir betydligt svårare att notera huruvida det finns läckor i systemet eftersom pumpen startar mera sällan vilket inte är fallet med ett system utan tryckkärl som då alltså kan indikera läckage genom att pumpen startas lite då och då.

Dagens längsta mening, kanske. Jag menade alltså att har man en läcka i systemet så kan den avslöjas i ett system utan tryckkärl eftersom pumpen plötsligt startar utan att man tappar vatten någonstans.

En synpunkt att fundera på kanske. Fördelar kontra nackdelar eller mindre risk för vattenskada kontra ojämnt flöde.

Jappe

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag har alltid monterat in ett tryckutjämningskärl i de tryckvattensystem jag varit i kontakt med, vilket varit tre husbilar och en båt.

Beträffande läckagerisk så kan det ligga lite i det men det är nog vanligare att pumpen startar lite då och då på grund av att backventilen inte håller tätt. Trycket sjunker då och pumpen startar igen utan synbar anledning.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Många husbilar som är utrustade med Aldepanna/varmvattenberedare har denna funktion inbyggd. Det bildas en luftkudde i beredaren när den fylls med vatten som jämnar ut trycket och tar bort tryckstötarna från pumpen.

Tyvärr känner inte alla som har denna panna till detta och att man vid kontinuerlig användning måste tömma ur vattnet helt från beredaren ca en gång i månaden för att luftkudden skall fungera 100%. Detta skall vara beskrivet i intruktionsboken.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Visst är det som du beskriver Gunnar.

Fast vi har Alde pannan så hade jag inte noterat det. Ändå fick vi gratis monterat ett tryckkärl efter klagomål att pumpen hackar ibland.

Toppen