• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trumavärmaren ?

stefan.

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
35819
Medlemskap
2024
Har en husbil Burstner i532 år 1999. Fyllde vattentanken startade pumpen öppnade gasolen tryckte knappen till sommar tid 60 grader på Truman öppnade varmvatten kranarna vatten kom men inte varmvatten gröna lampan lyser Truman brummar men den gula lampan lyser som skall slockna vid uppnåd temp.
Lossade på varmvatten slangen vid Truman det fanns vatten. När jag tömmer systemet känner jag varmt vatten. ??????
 

stefan.

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
35819
Medlemskap
2024
Jag lät Trumavärmaren stå på gick In och åt mat efter detta gick jag tillbaka och kollade Trumavärmaren då hade gula lampan slocknar och det kom varmt vatten i kranarna. Det tydligen tid när man använder 12 volt
 

stefan.

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
35819
Medlemskap
2024
PÖSSlR
Det tar sin tid att uppvärma varmvatten. Vanligtvis har du drygt 10 liter och uppvärmningen sker med gas och detta tar omkring 15 till 20 minuter. Har inget att göra med 12V.
Och hur kommer vattnet fram som skall värmas självklart med vatten pump som drivs av el 240v eller 12volt ej gas
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Truman har två eller tre effektlägen vid gasdrift.
1 kW 2 kW eller 6 kW. Har du den med två effektlägen är det nog 1 och 3 kW, dvs max 4 kW.
Men vid uppvärmning av vatten dvs i "duschläget" på knappen, så använder den bara lägsta effekten på gas.
Sätter du på värme, och det är kallt i husbilen jobbar pannan på med max effekt, 6 kW. Då går det undan.

Sen kan det ju vara lite smuts i munstycket för lägsta effekten så det blir ännu lägre effekt vid varmvattenläget.

Truman har två fläktar, en primärluftfläkt som suger in luft utifrån till förbränningen, så den kräver 12 V Bara denna flökt går vid "duschläget".
Vid värmedrift kör även sekundärluftfläkten vilken återcirkulerar inomhusluften som värms upp. kräver då mer 12 V..

Avgasröret till truman består av två rör, ett för att suga in förbränningsluft ett för att släppa ut avgaserna.

Roysan
 
Toppen