• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trumatik tål inte regn

B

Bengt & Gunni

Guest
Har en Trumatik 6002 EH, som tidigare fungerat jättebra.På hemväg genom Tyskland kom vi in i ett kraftigt regnväder.Värmaren var i gång för varmvatten.När vi stannade på kvällen rök det kraftigt ur avgasröret.Det ser ut att vara vattenånga och det sotar en del.Värmaren brinner, men den låter annorlunda och fortsätter att ryka.Min teori är att den sög in vatten med hjälp av förbränningsfläkten.Har kört den en del men problemet kvarstår.Kanske man måste ta isär den och rengöra eller byta brännare.Tycker att det är dåligt att en värmare inte tål regn, även om det var kraftigt.Någon som varit ute för något liknande?

//Bengt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trumatik tål inte regn

Under brenneren er det en skål, blir denne fyllt med vatn så kjøles brenneren og det brenner dårlig. Normalt er det kort vei fra pannan til det kombinerte luftinntak og eksosutblåsning, slagregn på denne kan fylle skålen. Om en skrur av dekselet så er det mulig å få inn en klut som kan trekke til seg vatn. et par tre runder så skulle det bli tørt igjen.
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: Trumatik tål inte regn

Har till slut fått ordning på min värmare.Med facit i hand så förstår jag varför den gick sönder av vatten i luftintaget.Det sitter en tempratursensor i luftkanalen vid förbränningsfläkten.Den har ett motstånd som ändrar sig efter tempraturen.Kommer det vatten på sensorn blir det en överledning med risk att kretskortet går sönder.Tog bort kretskortet o kollade kretsarna med ett förstorinsglas o såg då att en krets var avbränd.Just den kretsen var kopplad till tempsensorn.Lödde dit en kabel och nu går värmarn perfekt.Man kan tycka det är konstigt att ingen på Truma hört talas om något liknande.Har ringt till flera olika serviceställen, men ingen trodde att vatten skulle kunna skada värmaren.Det positiva är att jag efter allt plockande med värmaren lärt mig en del.Har haft hela värmaren bortplockad, gjort ren brännaren m.m.För att undvika inträngande vatten i luftintaget har jag monterat ett skydd över skorsten.Återstår att se om detta fungerar under färd, kan ju tänkas att det skapar virvlar som stör.

//Bengt
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Trumatik tål inte regn

Var ute för samma sak med att det rök vattenånga från utblåset då vi stannade och satte på värmaren efter att ha kört ett bra tag i regn. Den heta ångan kondenserade på husbilssidan. Detta försvann efter en stund. Självklart med den konstruktionen så kommer det in vatten. Man kan ju undra hur konstruktören tänkt.
 
Toppen